Technologiczna spółka zwiększa skalę m.in. dzięki obsłudze coraz większej liczby dużych marek. Utrzymanie wysokiej dynamiki nie będzie jednak łatwe.
Wyceniana na GPW na około 50 mln zł spółka Brand24, oferująca m.in. narzędzie do monitoringu wzmianek o markach w internecie, zapowiedziała na 2022 r. historyczne inwestycje i zmiany w produkcie. Nowe funkcje okazały się jednym z głównych czynników wpływających na kluczowe dla firmy wskaźniki w IV kw.
Duzi ważą coraz więcej
Firma zwiększyła w tym okresie MRR (miesięczne powtarzalne przychody) o 35 proc. r/r — do 1,85 mln zł, a ARPU (średni przychód na klienta) o 37 proc. — do 483 zł. DM BOŚ ocenił ten wynik „marginalnie negatywnie” z powodu podwyższonego churnu (wskaźnik rezygnacji) oraz niedużego wzrostu MRR i ARPU w porównaniu z III kw., odpowiednio o 3 i 2 proc. Wycenia on akcję Brand24 w horyzoncie 12 miesięcy na 31,6 zł, o prawie jedną trzecią więcej od obecnego kursu, będącego na plusie podczas poniedziałkowej sesji.
— Na dynamikę kwartał do kwartału największy wpływ miał churn i wysoka baza — między kwartałami nie ma efektu zmiany cennika. Z jednej strony grudzień to zwykle słaby okres, mało jest dni biznesowych. Ponadto kryzys ekonomiczny i widmo recesji spowodowały, że firmy szukają wszędzie oszczędności, aby dostosować roczny budżet do niesprzyjającego otoczenia. Z drugiej strony zaliczyliśmy rekordowy listopad i bardzo dobry Black Friday. Za trzy miesiące, gdy promocyjne ceny zmienią się w standardowe, oczekujemy pozytywnego impulsu w ARPU i MRR — mówi Bartosz Kozłowski, członek zarządu Brand24.
Wśród głównych czynników mogących wpłynąć na wyniki spółki w I kw. wymienia przesuwanie się portfolio klientów w stronę większych marek. Wyjaśnia, że duże marki to te, które kupują najdroższe pakiety, wielokrotnie droższe od najtańszych (zakres całego cennika to 179-2399 zł)
— Duże marki mają około 30 proc. udziału w liczbie klientów i 50 proc. w MRR. Chcemy go zwiększać dzięki rozwojowi narzędzia Brand24 i produktu Insights24 [wcześniej Custom Reports — red.]. To będzie jednak proces, a nie jednorazowy skok — mówi Bartosz Kozłowski.

Cele wynikowe podtrzymane
Menedżer przyznaje, że w 2023 r. trudno będzie utrzymać tak wysoką dynamikę roczną MRR jak w 2022 r. Firma zamierza jednak podnieść cenę abonamentu, dostosowując ją do poziomu inflacji, a także zwiększać przychody z innych produktów, w tym indywidualizowanych raportów analitycznych Insights24. Ma już zakontraktowaną ich realizację w 2023 r. za 400 tys. zł.
— Podtrzymujemy zamiar zrealizowania celów ustalonych w programie opcyjnym. W 2023 r. mamy podwoić przychody w porównaniu z 2020 r. — z 13,4 do 26,9 mln zł, a EBITDA z 2,3 do 7,4 mln zł. Miernikiem sukcesu będzie EBITDA pomniejszona o koszty prac rozwojowych — mówi Bartosz Kozłowski.
Weź udział w konferencji “Social Media Best Practices”, 7-8 lutego 2023, online >>
W ciągu trzech kwartałów 2022 r. spółka ponadtrzykrotnie zwiększyła zysk netto i operacyjny — do 1,3 i 2,4 mln zł. EBITDA wzrosła z 2,4 do 4,2 mln zł, a przychody z 11,4 do 16,1 mln zł.
— Zwiększenie skali biznesu zapewniło nam przede wszystkim uzyskanie stabilnej rentowności, zaczną poprawę przepływów pieniężnych i kapitał na dalsze inwestycje — zarówno w produkty, jak też w pracowników. W tym roku zakończymy m.in. inwestycję w budowę algorytmów AI, potrafiących automatycznie interpretować treści pojawiające się na temat marek naszych klientów — twierdzi członek zarządu Brand24.