Branża HoReCa liczy na żniwa

opublikowano: 05-05-2019, 22:00

60 proc. podmiotów zajmujących się hotelarstwem i gastronomią spodziewa się wzrostu sprzedaży podczas wakacji.

Po słabym końcu minionego roku i początku bieżącego widać wiosenne przebudzenie w branży HoReCa — wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Wartość Barometru EFL dla tego segmentu wzrosła o 11,1 pkt, sięgając 63 pkt. To najwięcej od stycznia 2015 r. Jest to również wynik dużo lepszy niż główny wskaźnik Barometru EFL dla całego rynku MŚP w Polsce, który wyniósł 54,5 pkt.

Na zdecydowanie lepsze nastroje restauratorów i hotelarzy największy wpływ mają prognozy dotyczące sprzedaży. Aż 60 proc. pytanych liczy na wzrost zamówień na swoje usługi i produkty. To ponad dwa razy więcej niż na początku roku (28,8 proc.). Badane firmy liczą też na poprawę płynności finansowej (35 proc.). Jest to związane ze specyfiką branży hotelarsko-gastronomicznej, w której obowiązują krótkie terminy płatności za usługi. Większa sprzedaż sprawi zatem, że przedsiębiorcy w krótkim okresie odczują poprawę płynności. Ponadto więcej przedstawicieli HoReCa planuje zwiększać nakłady na inwestycje niż rezygnować z nich (28 proc. kontra 12 proc.).

Przy tym aż 74 proc. respondentów jest zdania, że na poprawę kondycji największy wpływ będzie miał sezonowy wzrost zainteresowania ich usługami i produktami. — Tym bardziej że coraz więcej Polaków zamiast wyjeżdżać do popularnych ciepłych krajów, takich jak Egipt, Grecja czy Turcja, decyduje się na wakacje w kraju — zauważa Radosław Kuczyński, prezes EFL. Minusem jest tylko brak pracowników. Zdają sobie z tego sprawę restauratorzy i hotelarze. Aż trzech na czterech sygnalizuje problemy ze skompletowaniem kadry, a ponad połowa (58 proc.) zwraca uwagę na rosnące oczekiwania płacowe pracowników i kandydatów do pracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu