Branża mody musi się zazielenić

Łukasz Rawa
opublikowano: 2024-10-07 20:00

Globalny rynek mody osiągnął w ubiegłym roku przychody na poziomie 1,7 bln USD, co stanowiło 2 proc. światowego PKB. Branża potrzebuje jednak ogromnych inwestycji m.in. w dekarbonizację.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie wyzwania stoją przed globalnym rynkiem mody?
  • W jaki sposób branża mody wpływa na środowisko naturalne?
  • Do czego wykorzystuje branża modowa narzędzia oparte na AI?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmiany w zachowaniach konsumentów oraz coraz bardziej restrykcyjne regulacje ESG wymuszają adaptację firm do nowych realiów – wynika z raportu „Multifocus Tomorrow: Exploring New Dynamics in Fashion” przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG) we współpracy z „Vogue Polska”.

Podstawowym problemem przemysłu odzieżowego jest ekologia. Branża mody odpowiada za 10 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych i jest trzecim największym źródłem zanieczyszczeń wód. Aby zdekarbonizować sektor do 2050 r., potrzeba inwestycji rzędu 1 bln USD.

– Wyprodukowanie kilograma poliestru wymaga zużycia 125 MJ energii i emituje 14,2 kg CO2. Z kolei produkcja bawełnianej koszulki wymaga aż 2,7 tys. litrów wody. Recykling surowców może zmniejszyć te negatywne skutki. Bawełna z recyklingu obniża emisje gazów cieplarnianych o 46 proc., a zużycie wody o 75 proc., podczas gdy poliester z recyklingu redukuje emisję dwutlenku węgla nawet o 80 proc. – zauważa Oktawian Zając, dyrektor zarządzający i senior partner w BCG.

Zdaniem eksperta w przyszłości niezbędna będzie nie tylko zmiana materiałów. Konieczne będzie również podjęcie trudnych wyborów między technologią a ludzką kreatywnością. Innowacje oparte na sztucznej inteligencji optymalizują łańcuchy dostaw, zwiększając precyzję prognoz, oraz pozwalają na dokładną personalizację produktów. Co więcej, z badania BCG wynika, że większość konsumentów nie jest już w stanie odróżnić kreacji AI od ludzkich. Jednak jedynie 5 proc. firm z branży modowej w pełni wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Sektor modowy zmaga się także z wyzwaniami wynikającymi z różnorodnych modeli biznesowych. Luksusowe marki inwestują w personalizację i zrównoważony rozwój, podczas gdy segment ultrafast fashion opiera się na masowej produkcji i niskich cenach. Zakłócenia w łańcuchach dostaw i wzrost kosztów materiałów dodatkowo utrudniają funkcjonowanie firm, co szczególnie mocno odczuwają mniejsi gracze.

Rosnące regulacje ESG stawiają przed branżą kolejne wyzwania. Rządy wymagają od marek większej transparentności i odpowiedzialności, co z jednej strony sprzyja długoterminowej stabilności środowiskowej, ale z drugiej – tworzy krótkoterminowe trudności. Firmy muszą równocześnie wprowadzać innowacje i przestrzegać złożonych przepisów.