Branża rozrywkowa wróciła do gry

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-12-12 20:00

Przedsiębiorcy działający w sektorze rozrywkowym wystawili w październiku aż o 45 proc. więcej faktur niż rok temu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Które firmy działające w branży rozrywkowej mają się lepiej, a które gorzej
  • Jakie są perspektywy dla tej branży

Firmy z szeroko rozumianej branży rozrywkowej stanowią istotną część polskiego mikrobiznesu. Są to bardzo różne podmioty - od twórców aplikacji i oprogramowania przez organizatorów koncertów i wystaw po spółki obsługujące eventy. Przedsiębiorcy, którzy bazują na zdalnych, onlinowych formach działania, przez całą pandemię mieli się dobrze, a nawet rozwijali działalność, wielokrotnie dołączając do światowej czołówki. Rynek rozrywkowy online rośnie. Światowe zarobki z gier wykorzystujących wirtualną rzeczywistość wzrosły w 2020 r. aż o 25 proc.

Gorzej w czasie pandemii miała się inna grupa firm - podmioty obsługujące koncerty, eventy czy mecze.

– Takie spółki przez wiele miesięcy miały ogromne kłopoty z płynnością finansową. Ich zleceniodawcy, czyli duże instytucje kulturalne, organizatorzy imprez czy kluby sportowe albo zawieszali działalność, albo opóźniali płatności. W tym roku w stosunku do ubiegłej jesieni widać jednak znaczącą poprawę - brak lockdownów pozwolił spółkom eventowym działać. Ma to odzwierciedlenie w liczbie wystawianych faktur – mówi Grzegorz Grodek, prezes Faktura.pl, platformy do wystawiania faktur.

W październiku przedsiębiorcy z branży eventowej wystawili za pośrednictwem Faktura.pl aż o 45 proc. faktur więcej niż rok temu. Najwięcej faktur wystawiły firmy prowadzące wesołe miasteczka i parki rozrywki, twórcy związani z kulturą i rozrywką, produkujący filmy, nagrania video oraz programy telewizyjne. Znaczący wzrost liczby faktur odnotowała także pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, związana z wystawianiem przedstawień artystycznych, a także grami losowymi i zakładami wzajemnymi.

Ekspert Faktura.pl zwraca także uwagę na kluby sportowe - piłkarskie, koszykarskie, siatkarskie i inne. Poza czołowymi zespołami, które mają duże i dosyć stabilne przychody, większość takich spółek z trudem zdobywa sponsorów i pieniądze na bieżące funkcjonowanie. Często mają też problem ze sponsorami, którzy nagminnie opóźniają przelewy wynegocjowanych rat sponsorskich.

– Kluby sportowe zgłaszają się coraz częściej do faktorów z fakturami opiewającymi na bardzo długie terminy – mówi Mateusz Skowronek, dyrektor sprzedaży w firmie eFaktor.

Perspektywy długoterminowe dla firm obsługujących szeroko rozumiane eventy są mimo wszystko dobre. Badanie firmy PwC pokazuje, że na usługi medialne i rozrywkę w przyszłym roku Polacy wydadzą równowartość 10,5 mld USD, aż o 9,1 proc. więcej niż w 2021 r.