Branża wyda 500 mln zł

Łukasz Dec
21-04-2006, 00:00

Sieci kablowe inwestują głównie w modernizację infrastruktury. Z nowych usług prym wiedzie internet, ale telefonia też zdobywa popularność.

Cztery największe polskie sieci kablowe (TVK) zamierzają wydać w tym roku na inwestycje około 350 mln zł — wynika z zebranych przez nas danych. To równowartość 27 proc. ich przychodów z 2005 r. Wydatki całej branży mogą wynieść 480-500 mln zł. Operatorzy modernizują przede wszystkim sieci kablowe i inwestują w usługi internetowe. Dużą mówią o telewizji cyfrowej i telefonii, ale to obecnie margines ich prac. Według nieoficjalnych informacji, kolejne kilkaset milionów może zostać w tym roku wydane na akwizycje. Na rynku trwa bowiem wielka konsolidacja.

Duzi mogą dużo

— Chcemy przeznaczyć na tegoroczne inwestycje 55-60 mln zł. Suma ta zostanie spożytkowana na rozbudowę i unowocześnianie sieci oraz wdrażanie nowych usług, w tym telewizji cyfrowej. Zaczynamy inwestować w nowy system billingowy i centrum obsługi klienta oraz w nowe systemy informatyczne do zarządzania firmą — mówi Tomasz Żurański, szef grupy Vectra, drugiej co do wielkości sieci kablowej w Polsce.

Vectra i jej trzej najbliżsi konkurenci obsługują 60 proc. wszystkich abonentów w Polsce.

— Na największe sieci przypada trzy czwarte wydatków inwestycyjnych całej branży. Łatwiej im uzyskać kapitał, a inwestycje są bardziej ekonomiczne, jeśli rozkładają się na większą liczbę abonentów. Wydatki największych firm rosną po 20 proc. rocznie — tłumaczy Marcin Ułasik z firmy Vector, która buduje i projektuje sieci.

Największe wydatki deklarują Multimedia Polska (120 mln zł), ale w przeliczeniu na jednego abonenta najwięcej (260 zł) wydaje Telewizja Kablowa Poznań. Niektóre sieci zwiększyły wydatki, bo w przeszłości oszczędzały już na etapie projektowania sieci.

— Jest tajemnicą poliszynela, że Aster pierwszy uruchomił cyfrowe usługi telewizyjne, bo już nie mógł pomieścić w analogowej sieci nowych płatnych kanałów. Inni operatorzy nie mają takich problemów i dlatego nie spieszą się z inwestycjami w telewizję cyfrową, dopóki nie będzie pewne, czy można na tym zarobić — zdradza przedstawiciel jednego z operatorów.

Dlatego usługi telefoniczne i telewizja cyfrowa pochłoną w tym roku tylko 10 proc. wydatków. Gros przypada na modernizację sieci.

Więcej pasma

Operatorzy inwestują w nowe, bardziej wydajne urządzenia sieciowe, miejscami wymieniają kable miedziane na światłowodowe.

— Inwestują w większą wydajność i przepustowość sieci telekomunikacyjnych, przygotowując je do nowych usług — dodaje Tomasz Olejnik, odpowiedzialny w Cisco za sprzedaż do sektora TVK.

Według przedstawicieli Vectora, te inwestycje pochłaniają około 50 proc. rocznych budżetów. Niewiele mniej, bo 30-35 proc., przypada na przygotowanie usług internetowych: dwukierunkową komunikację w sieci kablowej, modemy kablowe, systemy zarządzania nimi itp.

— Wartość sprzedaży urządzeń wykorzystywanych do usług internetowych rośnie o blisko 50 proc. rocznie. Spodziewamy się utrzymania tego tempa, bo przeciętne nasycenie sieci kablowych internautami wciąż jest znacznie mniejsze niż w Europie Zachodniej — przyznaje Tomasz Olejnik.

UPC obsługuje już około 130 tys. internautów, Multimedia — prawie 100 tys., a grupa Aster — 90 tys. W ubiegłym roku przeciętny internauta w Warszawie przynosił Aster City 83 zł miesięcznie, a abonent telewizji — 37 zł. Wzrost przychodów sieci kablowych odbywa się teraz przede wszystkim dzięki internetowi (co najmniej 500 tys. użytkowników), telewizja cyfrowa na razie dużo im nie daje (45-50 tys.), podobnie jak usługi telefoniczne (65 tys.).

Nadciąga Godzilla

W nowe usługi inwestują również małe sieci. Wystarczy powiedzieć, że śląska sieć Broker Service (8 tys. abonentów) ma aż 5 tys. użytkowników internetu, czyli 62-procentowe nasycenie tymi usługami. Testuje również usługi telefoniczne, które w tym roku mają wejść do oferty komercyjnej. To samo dotyczy innych średnich i małych sieci kablowych. W tym roku przecież z konkurencyjnymi wobec nich usługami telewizyjnymi wystartuje Telekomunikacja Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Dec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Branża wyda 500 mln zł