Brokerzy narzekają na terminowość dostaw

Marcin Bołtryk
opublikowano: 12-05-2011, 00:00

Brokerzy usług kurierskich najchętniej wybierają firmę UPS Polska. Tak wynika z raportu spółki brokerskiej DwiePaczki.pl.

Klienci ocenili rynek kurierski

Brokerzy usług kurierskich najchętniej wybierają firmę UPS Polska. Tak wynika z raportu spółki brokerskiej DwiePaczki.pl.

W ankiecie wzięło udział 40 pośredników usług kurierskich. Analizie poddano profil działalności poszczególnych firm, zakres ich usług i problemy ograniczające branżę.

Jedna firma

60 proc. badanych brokerów korzysta z usług tylko jednego kuriera. Natomiast dwie i trzy firmy kurierskie wybiera odpowiednio 30 i 10 proc. brokerów.

— Przy dużych zamówieniach brokerzy dostają od firm kurierskich wyższe rabaty. Jeśli przesyłek jest więcej, to cena za pojedynczą przesyłkę jest niższa. Dlatego pośrednicy korzystają głównie z jednego kuriera. Zaledwie co dziesiąty broker współpracuje z trzema operatorami — mówi Michał Łaska, właściciel serwisu DwiePaczki.pl.

Brokerzy decydują się na współpracę z kilkoma kurierami głównie ze względów bezpieczeństwa. Na przykład w okresach przedświątecznych istnieje duże prawdopodobieństwo przeciążenia jednego operatora. Broker, który nawiązał współpracę z kilkoma firmami kurierskimi, może odpowiednio zarządzać podwykonawcami, by terminowo dostarczyć przesyłkę. Innym ważnym powodem korzystania przez brokerów z usług kilku operatorów jest dysproporcja cenowa przesyłki w zależności od jej gabarytów. W wielu przypadkach firma, która ma dobrą cenę wysyłki małej paczki, nie ma równie dobrej oferty na paczkę znacznie większych rozmiarów.

Lider rynkowy

Większość brokerów to mali przedsiębiorcy. Jedynie 35 proc. badanych zatrudnia ponad pięć osób. Szacuje się, że rocznie za ich pośrednictwem wysyła się około 1 mln przesyłek. Większość brokerów nadaje miesięcznie do 1 tys. przesyłek. Prawie 30 proc. badanych odmówiło jednak podania liczby przesyłek wysyłanych miesięcznie. 6 proc. brokerów wskazało od 1 tys. do 2,5 tys. wysyłek miesięcznie, tyle samo podało liczbę od 2,5 do 4 tys. Natomiast prawie jedna czwarta przesyła powyżej 4 tys. paczek miesięcznie.

Połowa brokerów najczęściej współpracuje z firmą kurierską UPS. Na dalszych miejscach znajdują się operatorzy: DHL — 12 brokerów, DPD — 10 brokerów, Kolporter — 8 brokerów, OPEK — 5 brokerów, PKS — 2 brokerów oraz TNT, GLS, Siódemka — po jednym brokerze.

UPS jest również liderem wśród brokerów, którzy opierają swoje działanie wyłącznie na jednej firmie kurierskiej.

Zagrożenie płynności

Raport podaje, że największym problemem związanym ze współpracą z firmami kurierskimi jest nieterminowość dostaw.

— Aż 60 proc. brokerów skarży się na nierzetelność w terminowości dostaw. Ponadto firmy kurierskie słabo się komunikują ze swoimi pośrednikami. 13 proc. badanych uważa, że kurierzy dosyć często gubią lub uszkadzają paczkę — opowiada Michał Łaska.

Zdaniem brokerów, równie istotny problem stanowią długie pobrania, czyli zwrot pieniędzy na konto klienta za usługę COD (cash on delivery). Realizacja takiej usługi trwa dość długo, co pogarsza płynność finansową małego biznesu.

Mimo tych trudności rynek brokerów szybko się rozwija. Brokerzy usług kurierskich zdążyli już zaznaczyć swoją obecność na rynku.

— Głównym ich motorem napędowym jest szybko rosnąca liczba sklepów internetowych i potrzeba tworzenia alternatywy dla Poczty Polskiej — dodaje Michał Łaska.

Broker, czyli kto?

Broker usług kurierskich to firma pośrednictwa. Jakość usług brokera jest dokładnie taka sama, jak w przypadku kuriera, ponieważ to właśnie im przekazywane są zlecenia. Koszt może być jednak o wiele mniejszy, ze względu na rabaty, które broker jest w stanie uzyskać u przewoźnika, korzystając ze skali zamówienia.

Głównymi odbiorcami usług brokerów kurierskich są drobni przedsiębiorcy oraz osoby indywidualne. Relatywnie niewielka liczba wysyłanych paczek sprawia, że najwięksi operatorzy nie mogą zaoferować im preferencyjnych warunków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu