Branża piwna sprzedała w I kwartale 2002 r. około 4,8 mln hl piwa i zanotowała wzrost rzędu 5,4 proc. — wynika z szacunkowych obliczeń. Sprzedaż poprawiła grupa Żywiec i Kompania Piwowarska. Słabiej poszło Carlsbergowi Okocimowi i Brau Union.
Według nie opublikowanego jeszcze zestawienia Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, branża piwna w I kwartale 2002 roku ulokowała na rynku ponad 4,6 mln hl piwa. Wstępne obliczenia nie uwzględniły jednak wyników sprzedaży kilku producentów piwa. Biorąc je pod uwagę, szacunkowo można założyć, że sektor piwny w ciągu trzech miesięcy tego roku sprzedał ponad 4,8 mln hl piwa. Dla porównania, w pierwszym kwartale 2001 r. browary wypuściły na rynek około 4,6 mln hl złotego trunku.
To oznacza, że branża zanotowała do końca marca tego roku wzrost sprzedaży na poziomie oscylującym wokół 5,4 proc.
— Każdy wzrost dobrze rokuje na przyszłość. O dokładniejszych prognozach będzie można powiedzieć jednak pod koniec maja. Moim zdaniem, dynamika sprzedaży w branży wyniesie w roku 2002 1-2 proc. — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej.
— Wzrost sprzedaży powyżej 5 proc. jest dobrym osiągnięciem. Należy jednak pamiętać, że święta wielkanocne wypadły w tym roku w pierwszym kwartale, co mogło przełożyć się na lepszą sprzedaż. Niemniej osiągnięty wynik przed sezonem dobrze rokuje na cały 2002 r., który może zamknąć się wzrostem na poziomie 2-6 proc. — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Na czele największych producentów znajduje się tradycyjnie już grupa Żywciec. Do końca marca tego roku firma kontrolowana przez Heinekena (browary Żywiec, Warka, Elbrewery i Leżajsk) sprzedała niecałe 1,6 mln hl piwa i zanotowała wzrost w porównaniu z pierwszym kwartałem 2001 roku o 9,1 proc. O ponad połowę mniejszą dynamiką może pochwalić się kontrolowana przez SAB Kompania Piwowarska. Poznańska spółka, w której skład wchodzą browary Lech i Tychy, ulokowała na rynku do końca marca 2002 r. ponad 1,48 mln hl piwa, notując tym samym wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2001 r. rzędu 4,3 proc.
— Dobrze oceniam sprzedaż Żywca, który ma bogatszy asortyment niż KP. Mocno na rynek weszła Warka konkurująca z Tyskim oraz Tatra reprezentująca segment piw tańszych. Jeżeli KP nie kupi Perły, to nie należy spodziewać się w tym roku zmiany na pozycji lidera w tym sektorze — dodaje Bogna Sikorska.
Z wyników nie mogą być zadowoleni pozostali dwaj producenci należący do „wielkiej czwórki”, czyli grupa Carlsberg Okocim oraz Brau Union. Browary skupione wokół duńskiego inwestora (Okocim, Piast, Bosman i Kasztelan) sprzedały w pierwszym kwartale 2002 r. prawie 677 tys. hl piwa, czyli około 6,6 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2001 roku. O 14,5 proc. zmniejszyła się też sprzedaż austriackiej grupy (Browary Warszawskie, Kujawiak i Van Pur), która ulokowała na rynku do końca marca tego roku 264 tys. hl piwa.