Bruksela prześwietla LOT

opublikowano: 07-11-2013, 00:00

Komisja Europejska bada 804 mln zł pomocy publicznej dla przewoźnika. Powątpiewa w prognozy jego rentowności.

Bruksela wszczęła postępowanie w sprawie LOT.

— Procedura jest standardową ścieżką w tego typu projektach restrukturyzacyjnych. O jej wszczęciu byliśmy informowani przez Komisję Europejską (KE) podczas roboczych konsultacji już w październiku. Czekamy na opublikowanie pełnej decyzji KE — twierdzi Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.

— Nie ma nic zaskakującego w tym, że kilka elementów wymagadokładnego przeanalizowania, wyjaśnienia i uzasadnienia — mówi Sebastian Mikosz, prezes LOT.

A jednak, choć komunikat zawiera standardowe zwroty („KE ma wątpliwości, czy plan restrukturyzacji LOT-u jest zgodny z wytycznymi UE w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw”), to niepokojące jest sformułowanie: „prognozy długoterminowej rentowności spółki mogą być nierealistyczne”.

— Są co do tego wątpliwości w przypadku LOT — twierdzi osoba zbliżona do KE.

W przeszłości urzędnicy KE kilka razy okazali się zbyt naiwni. Uwierzyli w plan restrukturyzacji linii Alitalii, bo uwiarygodniały go firmy z Wielkiej Czwórki. Ostatnio KE stała się surowsza. W 2012 r. zażądała np. zwrotu pomocy publicznej, którą otrzymały węgierskie linie Malev, co skończyło się bankructwem przewoźnika. KE obawia się, że proponowane przez LOT ograniczenie zdolności przewozowych jest niewystarczające, by zrekompensować zakłócenia konkurencyjności.

Chce też sprawdzić, czy wkład LOT w koszty restrukturyzacji jest wystarczający. Zbada, czy przewoźnik jest upoważniony do otrzymania pomocy na restrukturyzację, zważywszy na wsparcie, które spółka mogła wcześniej otrzymać od państwowych portów lotniczych. Pomoc państwa można otrzymać tylko raz na dziesięć lat.

W maju tego roku KE zatwierdziła tymczasowo plan ratunkowy, w ramach którego LOT otrzymał 400 mln zł pomocy (pierwsza transza), a Polska zobowiązała się do przedstawienia planu restrukturyzacyjnego. 20 czerwca tego roku nasz kraj notyfikował podniesienie kapitału LOT o 200 mln EUR (804 mln zł) na sfinansowanie restrukturyzacji.

Plan obejmuje 2,5-letni okres i przewiduje, że w 2015 r. narodowy przewoźnik znów będzie rentowny. LOT miał otrzymać drugą transzę pomocy — 381 mln zł — w sierpniu, ale dotychczas o nią nie wystąpił. LOT zatrudnia 1,8 tys. osób, ma 45 samolotów, a od 2008 r. ponosi straty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu