Brytyjskie telekomy będą ciąć ceny

Agnieszka Morawiecka
opublikowano: 23-01-2003, 00:00

Brytyjski Urząd Regulacji Telekomunikacji Oftel chce, aby rodzime telekomy obniżyły ceny za rozmowy aż o 30 proc. Takie żądania to efekt rocznych badań, przeprowadzonych przez europejski urząd konkurencji. Vodafone już zapowiedział odwołanie się od tej decyzji.

Brytyjskie telekomy mają prawo do niezadowolenia. Zgodnie z najnowszym pomysłem Oftel, tamtejszego urzędu regulacji telekomunikacji, będą musiały obniżyć ceny za połączenia między poszczególnymi operatorami. Zgodnie z najnowszymi regulacjami, koszty połączeń zostaną obniżone o 30 proc. w ciągu kolejnych trzech lat, a już do końca lipca 2003 r. — o 15 proc. Rękę do tej decyzji przyłożył Urząd ds. Konkurencji, który po rocznych badaniach brytyjskiego rynku telekomunikacyjnego zalecił takie rozwiązanie.

Zdaniem Oftel, do 2006 r. nowe regulacje pozwolą zaoszczędzić klientom 190 mln GBP (1,18 mld zł) każdego roku.

— Na przykład, cena za dwie minuty połączenia klienta BT z klientem Vodafone powinna spaść z 40 pensów do 35 pensów do końca lipca 2003 r. — twierdzi David Edmonds, dyrektor generalny Oftel.

Jego zdaniem, obniżka cen za połączenia nie narazi na niebezpieczeństwo biznesplanów operatorów.

Innego zdania jest Vodafone, jeden z głównych akcjonariuszy Polkomtela. Spółka twierdzi, że decyzja Oftel jest prawnie nieuzasadniona. Z kolei BT Group, której przychody z połączeń w ubiegłym roku przekroczyły 1,2 mld GBP (7,4 mld zł), zgodziła się już na obcięcie cen za połączenia. Spółka podkreśla jednak, że wpłynie to znacznie na poziom przychodów nie tylko jej ramienia telefonii komórkowej mmo2, ale także całego telekomu.

Zdaniem obserwatorów rynku, obniżenie cen może spowodować konieczność redukcji zatrudnienia. Nie bez wpływu pozostanie także na termin rozwoju sieci telefonii trzeciej generacji. Vodafone zapowiedział już, że poddanie się nowym regulacjom opóźni ten proces o kilka miesięcy. W podobnej sytuacji znajdzie się mmo2. Spółka zapowiedziała także, że mniejsze przychody z połączeń wpłyną na konieczność cięcia kosztów w innych obszarach działalności.

W Polsce takie rozwiązanie, jakie zastosował brytyjski urząd, nie ma na razie racji bytu.

— Do tej pory nie zdarzyło się, aby Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty narzucił czy nakazał stosowanie określonych stawek za połączenia między operatorami. Kwestionował jedynie cenniki przedstawione przez poszczególnych operatorów. Ta sytuacja może się zmienić po wejściu Polski do UE i przystosowaniu prawa telekomunikacyjnego do unijnego — mówi Radosław Solan, analityk BDM PKO BP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Morawiecka

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Brytyjskie telekomy będą ciąć ceny