Budowa domu przestała tanieć

DI, DGP
opublikowano: 08-10-2009, 10:19

Od jesieni 2008 r. koszt budowy przeciętnego domu spadł o 15 proc. Ale od czerwca 2009 r. ceny się już stabilizują. Przestała bowiem taniej robocizna, a materiały kosztują mniej więcej tyle samo co wcześniej.

Według wyliczeń firmy Bud-Ma, na które powołuje się "Dziennik Gazeta Prawna", budowa w okolicach Poznania domu wielkości 150 mkw. do stanu deweloperskiego kosztuje około 300 tys. zł. Przed rokiem na budowę trzeba było wydać o 43 tys. więcej.

Ostatnio jednak robocizna przestała tanieć i zmiany cen materiałów budowlanych są niewielkie - pisze dziennik.

– Mamy do czynienia ze stagnacją cen materiałów budowlanych – twierdzi Marzena Mysior-Syczuk z Polskich Składów Budowlanych.

W hurtowniach można wynegocjować nawet 20-proc. rabat od cen katalogowych. Nie udały się też próby zwiększenia stawek za roboty wykonywane na budowach.

– Miesiąc temu ceny robocizny nieco wzrosły, ale wykonawcy spodziewają się, że będzie teraz mniej pracy, nie grymaszą i nie domagają się podwyżek – mówi Grzegorz Marciniak z firmy Bud-Ma.

Generalnie koszt budowy domu jest teraz podobny do tego z 2006 roku.

Od stycznia budowę domów jednorodzinnych rozpoczęło 65 tys. osób – o prawie 10 proc. mniej niż przed rokiem. Eksperci są przekonani, że w najbliższych miesiącach koszty budowy nie będą się zmieniać, bo banki nadal prowadzą restrykcyjna politykę kredytową, a Polacy znowu zaczynają bać się utraty pracy. W tej sytuacji liczba nowych inwestycji nie będzie rosła, więc i ceny materiałów budowlanych oraz robocizny nie powinny się zmieniać - czytamy w "DGP".

None
None
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, DGP

Polecane