Budżet GDDP ma wynieść 1,8 mld zł
W 2002 r. na drogi Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych zamierza wydać z budżetu 1,803 mld zł. Około 30 proc. tej kwoty ma pochodzić z akcyzy paliwowej. Minister transportu domaga się, aby w przyszłym roku z akcyzy budżet przeznaczył na drogi o 5 proc. więcej.
Ministerstwo Finansów przekazało Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych na razie ustną wersję proponowanych przyszłorocznych wpływów na drogi. Wynika z nich, że GDDP dostanie z budżetu na drogi 1,803 mld zł. To mniej niż w tym roku — 1,848 mld zł.
W 2002 r. na drogi zostanie przeznaczone także 30 proc. wpływów z akcyzy, przy czym kwota ta będzie około 40 mln zł niższa od tegorocznej. Minister transportu i gospodarki morskiej domaga się jednak, aby w przyszłym roku zwiększyć wpływy z akcyzy paliwowej na drogi z 30 do 35 proc., czyli około 300 mln zł. Jest to zresztą zgodne z ustawą z 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych, według której do 2001 r. budżet powinien przeznaczyć z akcyzy paliwowej nie mniej niż 30 proc. wpływów, a w każdym następnym roku — 35 proc. wpływów. W poprzednich latach wymóg ten nie był spełniany.
— Niezależnie od przyjętej w ustawie budżetowej kwoty będziemy starać się utrzymać rosnącą w ostatnich czterech latach dynamikę wydatków na drogi. Rząd może zwiększyć udział tych wydatków poprzez wpływy z akcyzy albo też pozwoli nam na większe pożyczki. Ten rok był rokiem zastoju w budownictwie drogowym. GDDP rozpoczęła realizację tylko dwóch projektów: budowę obwodnicy Trójmiasta oraz Sochaczewa. W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie dziesięciu nowych inwestycji — mówi Aleksander Bacciarelli, wicedyrektor GDDP.
Z analiz dyrekcji wynika, że aż 40 proc. dróg krajowych jest w stanie niezadowalającym, a tylko 20 proc. można ocenić jako dobre. Ogółem, włącznie z funduszami pomocowymi ISPA, Phare i kredytami międzynarodowych instytucji finansowych, GDDP wyda w przyszłym roku na poprawę stanu dróg około 4 mld zł.