Po niedawnym zaprzysiężeniu rządu Donalda Tuska rusza etap powołania wiceministrów. W resorcie infrastruktury za kolej ma odpowiadać Piotr Malepszak. Ostatnio współpracował np. z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym przy ocenie projektów infrastrukturalnych. Wcześniej był prezesem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jest zwolennikiem jego realizacji, ale po wprowadzeniu korekt i urealnieniu harmonogramu. Ocenił koszt całego programu na 250 mld zł, podkreślając, że wymaga on zmian pozwalających zracjonalizować wydatki i plan inwestycji. Opowiada się za optymalizacją projektu lotniczego. Dostrzega także potrzebę wprowadzenia zmian w obszarze przygotowań do budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP). Proponuje m.in. ograniczenie zakresu budowy gigantycznego węzła, który miały powstać przy lotnisku. Podkreślał też, że obligatoryjne zatrzymywanie się przy nim wszystkich pociągów KDP kursujących między Łodzią i Warszawą niepotrzebnie wydłuży ich czas przejazdu. Proponował, by niektóre omijały CPK. Opowiada się także za dopuszczeniem na sieci KDP ruchu w prędkością 350 km/h.
Oprócz weryfikacji programu CPK, Piotr Malepszak widzi także konieczność skorygowania programu budowy dróg. Plany budowy wielu odcinków uważa za przewymiarowane w stosunku do prognoz ruchu, nie gwarantujących wysokiego natężenia. Proponował także korektę programu kolejowego, by finansować z niego przede wszystkim inwestycje poprawiające czas przejazdu i przepustowość, a unikać budowy np. długich peronów czy innej infrastruktury w miejscach, gdzie zapotrzebowanie na nią jest niewielkie.
- Piotr Malepszak jest świetnym specjalistą kolejowym, łączącym wiedzę techniczną i z wiedzą ekonomiczną. Daje to szansę na długo oczekiwane zmiany na polskiej kolei – komentuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.