Czytasz dzięki

Canpack skusił się na Pilsner Urquell

opublikowano: 30-09-2019, 22:00

Producent puszek z Krakowa zbuduje przy czeskim browarze zakład za 100 mln USD. W zeszłym roku uruchomił cztery inwestycje.

25 mld — tyle aluminiowych puszek do napojów rocznie będzie produkować wkrótce Canpack. Ten poziom osiągnie po uruchomieniu ostatnio ogłoszonej inwestycji — w zakład w kraju pilzneńskim w zachodnich Czechach, który będzie obsługiwać browar produkujący markę Pilsner Urquell oraz innych klientów w regionie.

Sytuacja na światowych rynkach jest dynamiczna — inwestycje, które niegdyś
były bardzo atrakcyjne, mogą tracić na atrakcyjności ze względu na zachodzące
polityczne, ekonomiczne i inne zmiany — mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes
grupy Canpack.
Zobacz więcej

DZIEJE SIĘ:

Sytuacja na światowych rynkach jest dynamiczna — inwestycje, które niegdyś były bardzo atrakcyjne, mogą tracić na atrakcyjności ze względu na zachodzące polityczne, ekonomiczne i inne zmiany — mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes grupy Canpack. Fot. ARC

— To projekt za ponad 100 mln USD. W czeskim zakładzie będzie pracować około 160 osób — mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes grupy Canpack.

Inwestują taśmowo

Jeden z największych na świecie producentów puszek aluminiowych inwestuje, głównie w ich produkcję i głównie w fabryki greenfield, praktycznie bez przerwy. Firma analizuje rocznie kilkanaście potencjalnych projektów. Tylko w latach 2014-19 zainwestowała ponad 1 mld USD. W ubiegłym roku otworzyła dwie fabryki aluminiowych puszek do napojów oraz linię wieczek aluminiowych w Brazylii, fabrykę puszek aluminiowych w Indiach oraz drugą linię produkcyjną w Bukareszcie. Zwiększyła sprzedaż opakowań o 16 proc. W tym roku rozpoczęła działalność fabryka w Kolumbii. Canpack działa w 19 krajach i sprzedaje do ponad stu.

Zagrożenia rozpoznane

W raporcie finansowym za 2018 r. zarząd wymienia wielezagrożeń: rosnącą konkurencję na Bliskim Wschodzie, nadpodaż w Indiach i Brazylii, brak ożywienia gospodarczego oraz sytuację polityczną i ekonomiczną w Rosji i na Ukrainie, niekorzystne zmiany prawne w obrocie piwem i napojami chłodzącymi i energetycznymi w Wielkiej Brytanii i na Bliskim Wschodzie, niestabilność polityczną w niektórych krajach Europy Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu, wahania cen surowców i walut, które mogą utrzymać się przez kilka następnych lat, oraz ograniczenia funkcjonowania strefy Schengen lub wolnego przepływu towarów, co może podnieść koszty transportu.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Zdefiniowanie potencjalnych zagrożeń jest niezbędnym elementem prowadzenia działalności biznesowej. Standardową praktyką biznesową jest ich opisywanie w sprawozdaniach finansowych. Śledzimy i analizujemy zmiany w otoczeniu konkurencyjnym, politycznym i ekonomicznym, przewidując potencjalne wyzwania na wszystkich rynkach, na których prowadzimy działalność. Podejmujemy działania mające na celu unikanie oraz łagodzenie skutków tych niekorzystnych zdarzeń — mówi Małgorzata Podrecka.

Wyniki wskazują, że skutecznie. W 2018 r. Canpack zwiększył przychody o 10 proc., ale zysk netto zmniejszył się o również o ok. 10 proc., co jest efektem programu inwestycyjnego. Za ostatni rok firma wypłaciła właścicielowi, spółce Giorgi International Holdings, 39 mln USD dywidendy.

Z Brzeska w świat

Historia grupy Canpack sięga 1989 r. Amerykańska spółka Can Corporation of America zawiązała z Przedsiębiorstwem Opakowań Blaszanych Opakomet joint venture Pol-Am-Pack zajmujące się produkcją opakowań stalowych dla żywności. Spółka powstała na bazie funkcjonującego zakładu w Brzesku, którego wybrane aktywa zostały wniesione aportem do joint venture. Amerykanie zapewnili fundusze na rozwój. Trzy lata później powstała skoncentrowana na produkcji aluminiowych puszek do napojów spółka Can- Pack, w której większość akcji objęli Amerykanie. Zatrudniała kilkuset pracowników. Dziś jest ich 8 tys. na całym świecie. W ubiegłym roku skonsolidowane przychody grupy Canpack wyniosły 7,3 mld zł, a zysk netto — 461 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane