CD Projekt ma pełne ręce roboty

opublikowano: 04-10-2022, 17:33
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Plan produkcyjny studia na najbliższe lata przewiduje siedem gier AAA i będzie wymagał wyraźnego zwiększenia zatrudniana. Zarząd zapewnia, że nie będzie problemów ze sfinansowaniem wydatków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Nad jakimi dwoma tytułami AAA pracuje obecnie CD Projekt i który projekt będzie następny
  • Dlaczego spółka zdecydowała się uruchomić buyback
  • Czy Marcin Iwiński będzie miał następcę w zarządzie CD Projektu
  • Jakie będą źródła finansowania planowanych produkcji
  • Co o aktualizacji strategii myślą analitycy

CD Projekt jeszcze nigdy nie miał tak ambitnego planu produkcyjnego. W aktualizacji strategii poinformował o nowych grach w ramach franczyzy wiedźmińskiej i cyberpunkowej oraz pracach koncepcyjnych nad autorskim, trzecim IP, o kryptonimie „Hadar”. Wszystkie z planowanych tytułów to projekty klasy AAA, czyli duże i wymagające produkcje. Spółka podtrzymała, że równolegle zamierza pracować nad dwiema grami AAA.

Deszcz projektów

Pierwszy z nowych projektów nosi roboczą nazwę „Sirius”. Obecnie jest w fazie preprodukcji i zaangażowanych jest w niego 60 osób. To gra tworzona przez bostońskie studio The Molasses Flood, które dołączyło do grupy przed rokiem. Gra jest osadzona w uniwersum wiedźmińskim i powstaje we współpracy z zespołem CD Projekt RED. W porównaniu z dotychczasowymi grami CD Projektu skierowana ma być do znacznie szerszej grupy odbiorców. Sirius zaoferuje graczom rozgrywkę jednoosobową oraz w trybie multiplayer.

Kolejny projekt to „Polaris”, który otwiera nową wiedźmińską trylogię, rozszerzając świat przedstawiony w dotychczasowych grach z serii “Wiedźmin“. Podobnie jak ”Sirius“ jest w fazie preprodukcji, a pracuje nad nim 150 osób. Saga będzie składać się z trzech gier, które spółka planuje wydać w sześcioletnim cyklu wydawniczo-produkcyjnym. To relatywnie krótki okres, ale druga i trzecia część technologicznie ma bazować na fundamentach stworzonych przy produkcji ”Polarisa“. To sposób na usprawnienie produkcji.

“Polaris” to jeden z dwóch projektów AAA nad którymi obecnie pracuje CD Projekt. Drugi to rozszerzenie do “Cyberpunka”, które ma się ukazać w przyszłym roku. Przedstawiciele CD Projektu nie ujawniają, czy pierwszy premierę będzie miał projekt “Sirius”, czy “Polaris”.

Trzecią z produkcji ze świata Wiedźmina będzie „Canis Majoris”. Rozwijać go będzie zewnętrzne studio kierowane przez doświadczonych twórców związanych w przeszłości z wiedźmińskim uniwersum. Pod względem technologii CD Projekt chce użyć do jej stworzenia silnika Unreal Engine 5 i zestawu narzędzi, który tworzy z myślą o “Polarisie”.

Kolejny projekt nosi nazwę „Orion”. To gra z serii cyberpunkowej. Prace nad tytułem rozpoczną się po wydaniu dodatku do “Cyberpunka”. Za realizację projektu odpowiedzialne będzie studio CD Projekt RED North America, w którego skład wejdzie nowo utworzony podmiot w Bostonie wraz z istniejącym zespołem z Vancouver. Studio ma powstać niezależnie od funkcjonującego już w Bostonie The Molasses Flood realizującego projekt „Sirius”.

Producent gier planuje też zupełnie nowe IP. Projekt nosi kryptonim „Hadar”. Będzie to pierwszy raz, kiedy studio CD Projekt Red stworzy zupełnie nowe uniwersum. Plany rodziły się od kilku lat, a w ubiegłym roku ruszyły wczesne prace koncepcyjne. Obecnie trwają prace nad podstawowymi założeniami i światem – podwalinami do uruchomienia w przyszłości trzeciej linii produktowej.

CD Projekt chce, aby większość nowych projektów miała multiplayer. Ponadto grupa zamierza kontynuować ideę franchise flywheel, rozbudowując system wzajemnie napędzających się produktów opartych na potencjale posiadanej franczyzy. W związku z tym studio otwiera się na współpracę z zewnętrznymi zespołami.

Czas i pieniądze

CD Projekt ma ustalony konkretny harmonogram pracy nad planowanymi grami oraz skalkulowane nakłady inwestycyjne, jakie będzie musiał ponieść. Zarząd nie ujawnia szczegółów, ale jest spokojny o możliwości sfinansowania projektów.

– Mamy w planach największy pipeline produkcyjny w historii, ale mamy też najwięcej produktów wydanych. Nie spodziewam się skokowego wzrostu kosztów – to będzie proces płynny - mówi Adam Kiciński, prezes CD Projektu.

Zwraca uwagę na ostatni wzrost zainteresowania “Cyberpunkiem”, na który liczyła spółka.

– W tej chwili sentyment do “Cyberpunka” jest bardzo dobry. Jeśli uda nam się go jeszcze wzmocnić i podtrzymać wydając w przyszłym roku “Fantom Liberty” i kolejną aktualizację, a w dalszej kolejności udostępnić bundle’a z podstawową wersją i dodatkiem, to jestem przekonany, że będziemy mieli mocną grę na lata - mówi prezes CD Projektu.

Podtrzymał jednocześnie, że przed końcem roku do sprzedaży trafi inna gra spółki, czyli “Wiedźmin 3” w wersji na nowe konsole.

Plan produkcyjny CD Projektu będzie się wiązał ze zwiększaniem zatrudnienia w grupie, która ma obecnie około 1,2 tys. pracowników.

– Historycznie rośliśmy o około 100 osób rocznie – chcemy to tempo zwiększyć. Stąd pomysł na otwarcie studia w USA - mówi Piotr Nielubowicz, wiceprezes CD Projektu.

Pytany o plany odnośnie dywidendy poinformował, że spółka co roku będzie podejmowała decyzję w sprawie ewentualnej wypłaty na podstawie analizy planów i potrzeb.

Buy-back i nowy program

Giełdowa spółka we wtorek wieczorem poinformowała, że na mocy uchwały wlanego z 2016 r. zdecydowała się uruchomić skup akcji własnych

– Ogólna sytuacja makroekonomiczna jest jaka jest, czyli nie najlepsza. Jednocześnie wierzymy w długoterminową wartość spółki – złożenie tych dwóch elementów doprowadzało nas do decyzji o skupie - informuje Piotr Nielubowicz.

Skup będzie trwał od 5 do 28 października, a CD Projekt przeznaczy na niego nie więcej niż 100 mln zł. Cena nabycia jednej akcji własnej nie może być niższa od 1 zł za sztukę i nie będzie wyższa niż 200 zł. Celem nabycia akcji własnych jest ich dobrowolne umorzenie.

CD Projekt już dawno przyznał, że założenia aktualnego programu motywacyjnego są nierealne i obecnie pracuje nad nowym programem. Szczegóły mają być przedstawione wkrótce, a zatwierdzeniem zajmie się najbliższe walne. Założenia nowego programu będą się mocno różniły od dotychczasowych.

– Chcemy przedstawić inne podejście, oparte bardziej na doświadczeniach firm amerykańskich. Naszym celem jest zadbanie o to, żeby zmotywować i związać kluczowych pracowników z firmą na stałe, a nie nagradzać ich za realizację konkretnych projektów - mówi Adam Kiciński.

Własna droga
Własna droga
  • To nie jest kierunek, którym jesteśmy zainteresowani. Chcemy być niezależni tymi słowami Adam Kiciński, prezes CD Projektu ucina pytania o potencjalnego inwestora dla spółki.
  • Roszady w zarządzie

    CD Projekt we wtorek po południu poinformował też, że współzałożyciel firmy Marcin Iwiński zrezygnował z funkcji wiceprezesa do spraw międzynarodowych i członka zarządu ze skutkiem na koniec dnia 31 grudnia 2022 r. Planuje kandydować do pełnienia funkcji przewodniczącego rady nadzorczej. W oświadczeniu opublikowanym w mediach społecznościowych poinformował, że planuje pozostać głównym akcjonariuszem spółki (ma 12,77 proc. akcji).

    Przedstawiciele producenta gier poinformowali, że nie jest planowane zapełnienie wakatu po Marcinie Iwińskim. Jego obowiązki przejmą inni członkowie, którzy w styczniu dołączyli do zarządu.

    Aktualizacja na bogato

    Analitycy, których cytuje agencja Bloomberg, zwracają uwagę na to, że spółka nie wyda żadnych istotnych produkcji w latach 2023-2024. Piotr Bogusz z Erste uważa jednak, że publikacja strategii może być postrzegana jako wspierająca notowania, ale weryfikacja planów nastąpi za 4-5 lat.

    Jego zdaniem w krótkim terminie uwaga inwestorów powinna być skupiona na dobrych wynikach w drugim półroczu oraz aktualizacji next-genowej “Wiedźmina 3” oraz rozszerzeniu do “Cyberpunka”.

    Matti Littunen z Bernsteina ocenia, że publikacja strategii przyniosła więcej, niż można się było spodziewać. Rafał Wiatr z Citi uważa plany za bardzo ambitne i zwraca uwagę na brak konkretnych terminów wydania nowych gier. Dodaje, że plany outsourcingu są ambitne i będą się wiązać z dużymi wydatkami.

    Analitycy BM Pekao dodają, że realizacja planów spółki będzie wymagała dużego zwiększenia zatrudnienia (głównie w USA), a co za tym idzie istotnego wzrostu CAPEX.

    “Na koniec II kwartału 2022 r. spółka miała ok. 750 deweloperów (łącznie z GOG) – około połowa zespołu pracowała nad dodatkiem do ”Cyberpunka“ (2023), 20 proc. nad kolejnym ”Wiedźminem“ (wczesna faza produkcji), a ok. 50 osób nad projektem ”Sirius“. Innymi słowy, prawdopodobnie nowe tytułu nie pojawią się szybko, a jednoczesna produkcja tylu gier może być niełatwa i kosztowna. Dla przypomnienia, zarówno w strategii z 2014, jak i 2017 roku CD Projekt planował jednoczesną produkcja dwóch gier AAA, czego nie udało się zrealizować. Podsumowując, o ile bogaty pipeline może być postrzegany optymistycznie i tworzy nowe szanse, warto również pamiętać o powyższych rodzajach ryzykach i zmieniającym się profilu kosztowym firmy (więcej deweloperów z USA)” - napisali analitycy na twitterze.

    © ℗
    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Polecane