CEMS integruje uczelnie z przedsiębiorstwami
Nowa organizacja rozwija działalność
W naszym kraju odbyła się konferencja Community of European Management Schools poświęcona ekologii w biznesie. Ta nieznana szerzej w Polsce organizacja stwarza firmom okazję do współpracy z uczelniami ekonomicznymi w całej Europie.
W Kuklach koło Augustowa odbyło się seminarium Community of European Management Schools (CEMS). W roli gospodarza wystąpiła Szkoła Główna Handlowa, która należy do organizacji od roku. W imprezie wzięli udział studenci (część z nich pełni już funkcje menedżerskie) oraz naukowcy z całej Europy (Polskę reprezentował prof. Adam Budnikowski, dziekan Kolegium Gospodarki Światowej SGH). Głównym tematem seminarium był wpływ decyzji biznesowych na środowisko. Zastanawiano się też, czy na ekologii da się zarobić.
— Zmniejszanie zanieczyszczenia środowiska oznacza zwykle redukcję kosztów — twierdzi Danny van Ballegoy, analityk BP Oil z Londynu, uczestnik imprezy.
Zdobyć pracowników
Wśród polskich firm partnerami CEMS są Polski Koncern Naftowy i Pekao SA. Z organizacją współpracują również LŐOreal Polska i British American Tobacco Polska.
— Współpracujemy z wieloma uczelniami. Bardzo wysoko cenimy SGH, to z jej rekomendacji zdecydowaliśmy się na przystąpienie do CEMS — wyjaśnia Jacek Kozłowski z Pekao SA.
Partnerzy opłacają składkę (wysokości 13 tys. euro, czyli około 55,9 tys. zł), a w zamian, jak podkreśla Jacek Kozłowski, mają możliwość nawiązania kontaktów z najlepszymi uczelniami ekonomicznymi. Jerzy Borowski, dyrektor departamentu marketingu Pekao SA, dodaje, że na zjazdach CEMS członkowie zarządu banku mogą spotkać się z szefami największych firm europejskich. PKN zaś wybiera się na targi pracy organizowane przez CEMS, które odbędą się za trzy miesiące w Kopenhadze.
Zbudować image
Podobne są motywy działania sponsorów.
— LŐOreal współpracuje z CEMS na całym świecie. Jej absolwenci mogą być dobrymi pracownikami. Oczywiście sam dyplom CEMS nie wystarczy, byśmy kogoś zatrudnili, niemniej mamy trzech pracowników, którzy ukończyli lub kończą program — tłumaczy Paweł Konieczny, dyrektor ds. zasobów ludzkich LŐOreal Polska.
Nie chce on zdradzić, jaką sumę firma przeznacza na sponsoring. Mniej tajemnicze jest British American Tobacco. Firma ta pokrywa koszty wyjazdów studentów SGH na praktyki zagraniczne, nie tylko w ramach CEMS.
— W poprzednim roku wydaliśmy na ten cel 10 tys. USD (40 tys. zł). Jesteśmy zadowoleni z efektów, w tym roku przeznaczymy na to prawdopodobnie 50 tys. USD (ponad 200 tys. zł). Zamierzamy też poszerzyć współpracę o inne uczelnie ekonomiczne — opowiada Iwona Jacaszek, menedżer ds. komunikacji Biritsh American Tobacco Polska.
Deklaruje ona, że firma poza budową imageŐu nie ponosi z tego tytułu bezpośrednich korzyści.