Centralny Rejestr Faktur coraz bliżej

opublikowano: 20-05-2019, 22:00

Od lipca fiskus zyska nowe narzędzie przydatne w kontroli firm — dzięki gromadzeniu w jednym miejscu danych z JPK i deklaracji VAT.

Polski aparat skarbowy niebawem dostanie nowe narzędzie do walki z nadużyciami podatkowymi. To Centralny Rejestr Faktur (CRF), który zostanie utworzony 1 lipca. Ma on umożliwić sprawdzanie poprawności ich wystawiania, analizę i wykrywanie karuzel podatkowych oraz eliminację tzw. pustych faktur, czyli dokumentujących fikcyjne transakcje. Dodatkowo rejestr usprawni i przyspieszy kontrole podatkowe.

W Centralnym Rejestrze Faktur aparat skarbowy będziegromadził wszystkie dane przesyłane w strukturach JPK oraz deklaracjach VAT, a w późniejszym czasie — dane przesyłane w nowej strukturze JPK_VDEK. Na podstawie tych informacji szef Krajowej Administracji Skarbowej będzie weryfikował dane na potrzeby związane z kontrolą. Sprawdzane będą rozliczenia, puste faktury i błędy.

— Obecnie przepisy nie określają definicji błędu. W praktyce będzie chodziło o wszystkie uchybienia utrudniające analizę danych. Sankcje, np. mandat lub zablokowanie firmowych kont, będą uzależnione od wagi przestępstwa — zwraca uwagę Piotr Ciszewski, ekspert podatkowy w firmie inFakt.

Podkreśla, że podatników nie czekają żadne dodatkowe obowiązki związane z CentralnymRejestrem Faktur, natomiast skarbówka będzie miała ułatwioną pracę. Dlatego — jego zdaniem — należy spodziewać się wzmożonych kontroli u podatników.

— W mojej opinii CRF jest kolejnym krokiem do wprowadzenia JPK_VDEK oraz eliminacji deklaracji VAT. W zamyśle ustawodawcy JPK_VDEK ma uprościć rozliczenia podatku od towarów i usług. Nowy plik odzwierciedli dane przesyłane obecnie w deklaracjach VAT i w pliku JPK_VAT. Będzie też zawierał dane, które są potrzebne do analizy rozliczeń tego podatku i jego kontroli — wyjaśnia Piotr Ciszewski.

Uważa, że bez tego rejestru nie powstałaby nowa struktura JPK, ponieważ nie byłoby wiadomo, w jaki sposób kontrolować przesyłane dane.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane