Akcjonariusze Centromoru zgodzili się na podwyższenie kapitału spółki, która zaangażuje się w branżę paliwową. W tym celu ma kupić 50 proc. akcji Porty Petrol. Chce też sprzedać Centrum Handlowe Euromarket w Gdyni.
Akcjonariusze Centromoru zdecydowali na ostatnim NWZA o podwyższeniu kapitału akcyjnego spółki o 4,8 mln zł — do 9,8 mln zł. Nową emisję obejmie Grupa Przemysłowa, która jest akcjonariuszem Stoczni Szczecińskiej Porta Holding. Da jej to 55-proc. udział w kapitale Centromoru. Ten z kolei zyska 20 proc. akcji szczecińskiej stoczni.
— Nominał jednej akcji zmalał do 189 zł, przy cenie emisji w granicach 550–600 zł. Dlatego sprzedając 25 tys. akcji mamy do wykorzystania około 15 mln zł na zakup walorów stoczni — wyjaśnia Ryszard Ferworn, prezes Centromoru.
Akcjonariusze podjęli także uchwałę o wejściu Centromoru na nowe rynki — chodzi o zaangażowanie w sektor paliwowy. Ekspansję w tej branży ma zapewnić objęcie połowy udziałów należącej do Porta Holding firmy paliwowej Porta Petrol.
— Chcemy zostać współwłaścicielem Porty Petrol i w ten sposób zająć się hurtowym handlem paliwami. Na tę inwestycję zamierzamy uzyskać 100-150 mln zł kredytu — mówi Ryszard Ferworn.
Co prawda, na 50 proc. akcji przedsiębiorstwa znaleźli się również inni chętni, m.in. niemiecka firma IVG, ale prezes Ferworn jest wyjątkowo pewny wygranej.
— Co do spółki IVG, to mało kto chyba o niej słyszał w samej Porcie — twierdzi Ryszard Ferworn.
Na WZA zdecydowano także o sprzedaży flagowej inwestycji Centromoru — Centrum Handlowego Euromarket. Kilka tygodni temu prezes Ferworn twierdził, że nieruchomość nie pasuje do nowej koncepcji firmy. Teraz okazuje się, że uzyskane z transakcji środki posłużą sfinansowaniu wybudowanego już nowoczesnego biurowca.
— Musimy zdobyć pieniądze na spłatę tego budynku. Koszt jego budowy wyniósł blisko 40 mln zł, do spłacenia pozostało 14 mln DEM (25,6 mln zł). Cena za CH Euromarket będzie natomiast wyższa niż koszt budowy biurowca, więc z tej transakcji zostaną nam jeszcze środki w kasie — mówi Ryszard Ferworn.