Ceny paliw biły rekordy w 2012 r.

Materiał partnera
opublikowano: 07-06-2018, 22:00

W 2012 r. ceny paliwa wzrosły do 6 zł za litr. A były stacje, na przykład w Warszawie, na których w styczniu kierowcy płacili nawet ponad 6 zł.

W 2012 r. ceny paliwa wzrosły do 6 zł za litr. A były stacje, na przykład w Warszawie, na których w styczniu kierowcy płacili nawet ponad 6 zł. Podwyżka goniła podwyżkę. Głównym powodem było rosnące napięcie wokół Iranu.

Spór o irański program atomowy trwał ponad 12 lat. Zachód nakładał lub zaostrzał sankcje wobec Iranu, by zmusić ten kraj do rezygnacji z rozwijania programu nuklearnego, który, według zachodnich rządów, miał na celu budowę broni jądrowej. Teheran temu zaprzeczał. Stąd kolejne rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i decyzja Amerykanów uniemożliwiająca dokonywanie transakcji przez zagraniczne banki z irańskim bankiem centralnym na terytorium USA. Dużym sukcesem administracji Stanów Zjednoczonych było wówczas nakłonienie partnerów z Unii Europejskiej do wprowadzenia embarga na zakup irańskiej ropy. Teheran z kolei zagroził blokadą cieśniny Ormuz, przez którą ze złóż nad Zatoką Perską przewożona jest aż jedna czwarta ropy zużywanej na świecie. Przepychanki trwały, a ich skutki odczuli wszyscy. Ceny ropy naftowej na światowych giełdach poszybowały w górę.

Kilka miesięcy później władze Iranu przyznały, że, zablokowanie transferów bankowych i unijne embargo doprowadziły w sumie do 40-procentowego spadku irańskiego eksportu ropy, który jeszcze w 2011 r. wynosił 2,5 mln baryłek. Tylko na samym embargu Teheran tracił rocznie około 40 mld USD. W przypadku Polski do wzrostu cen paliw na stacjach benzynowych dodatkowo przyczynił się też osłabiony kurs złotego w stosunku do USD (w tej walucie rozlicza się transakcje za ropę). Swoje zrobił też wzrost podatków, a zwłaszcza akcyzy na olej napędowy. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Paliw Płynnych, w 2012 r. benzyna bezołowiowa 95 podrożała o 11 proc. (58 gr/l), a olej napędowy — o 13 proc. (53 gr/l). Zmniejszyła się też różnica pomiędzy średnią roczną ceną benzyny i paliwa do silników Diesla — z 7 gr/l w 2011 r. do 2 gr/l średnio za rok 2012. Na niskim poziomie pozostały marże ze sprzedaży paliw, „duszone” poziomem cen oferowanych w szarej strefie. I to był problem rynku paliw w roku 2012. Gospodarka polska rozwijała się bowiem w tempie około 2 proc., co powinno skutkować popytem na paliwa ciekłe, z dynamiką na poziomie roku 2011. Niestety, rosnąca szara strefa, a także postępujące spowolnienie gospodarcze doprowadziły do załamania popytu na legalne paliwa w kraju. To postawiło stacje — zwłaszcza niekoncernowe — w wyjątkowo niekorzystnej ekonomicznie sytuacji. Szczególnie widoczne było to na rynku oleju napędowego.

Dodatkowym czynnikiem skłaniającym kierowców do zakupów w szarej strefie i obniżającym popyt na paliwo legalne były wysokie ceny paliw.

Zużycie paliw w 2012 r. było w rezultacie o 6 proc. niższe od wyniku z roku poprzedniego. Zaważyło na tym głównie ograniczenie popytu na olej napędowy o 9 proc. Spadło też zapotrzebowanie na benzyny silnikowe (o 5 proc.) i lekki olej opałowy (o 13 proc.).

 

5,81 zł/l Taka była średnia cena benzyny bezołowiowej 95 na stacjach Orlen 6 czerwca 2012 r…

5,11 zł/l …a taka 6 czerwca 2018 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Ceny paliw biły rekordy w 2012 r.