CFM, czyli związek na lata

opublikowano: 23-03-2016, 22:00

Długoterminowy wynajem samochodów służbowych wzbogacony o dodatkowe usługi to coraz popularniejszy sposób finansowania firmowych flot. Także małych i średnich.

W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem firm z sektora MŚP usługą wynajmu długoterminowego pojawiło się wiele odpowiadających im rozwiązań. Powszechnie stosowanym sposobem na sfinansowanie zakupu samochodu do firmy pozostaje leasing operacyjny, ale coraz bardziej wypierają go usługi CFM (Car Fleet Management — zarządzanie flotą), czyli długoterminowego wynajmu.

— Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, sposób finansowania firmowych aut powinien być dostosowany do specyfiki działalności, potrzeb związanych z pojazdami, oczekiwanych korzyści fiskalnych i sytuacji ekonomicznej firmy — podkreśla Daniel Trzaskowski, dyrektor sprzedaży flotowej w Volkswagen Leasing.

Wiele oszczędności

O rosnącej popularności CFM w Polsce świadczy szybki rozwój tego rynku i to, że takiej usługi korzysta coraz więcej firm, także najmniejszych. Jeśli chodzi o finansowanie, to wynajem długoterminowy daje podobne korzyści, jak leasing z wysoką wartością końcową. W równej miesięcznej racie klienci mogą jednak otrzymać także usługi dodatkowe: serwisowanie i naprawy mechaniczne, zakup, przechowywanie i wymianę opon, assistance, samochód zastępczy, ubezpieczenia i likwidację szkód.

— W dodatku rata za usługi ma taką samą wysokość na początku, gdy koszty związane z obsługą samochodów są zwykle niskie, i pod koniec, kiedy te nakłady są już wyższe. Warto też podkreślić, że firma CFM w przypadku kosztów usług dodatkowych korzysta z „efektu skali”: negocjuje dla wielu swoich klientów, potrafi więc uzyskać niższe ceny u dostawców usług i część tych rabatów przenieść na klienta — mówi Daniel Trzaskowski.

Gdy flota zarządza firma CFM, która serwisuje samochody w autoryzowanych stacjach obsługi, na ogół ponoszone przez klienta koszty są niższe — głównie ze względu na większe rabaty uzyskane przez tę firmę od Autoryzowanych Stacji Obsługi (ASO). Poza tym takie firmy korzystają z zaawansowanych i stale aktualizowanych systemów kontroli kosztów, które pozwalają na bardziej skrupulatną analizę wydatków flotowych niż przy samodzielnym zarządzaniu samochodami.

— Jeśli klient zdecyduje się na usługę CFM i użytkuje samochody zgodnie z zasadami normatywnego zużycia, to niespodziewane naprawy nie narażają go na koszty, ponieważ pokrywa je już miesięczna rata za serwis i naprawy — zauważa Daniel Trzaskowski. Długoterminowy wynajem samochodów pozwala osiągnąć także inne korzyści finansowe, np. związane z brakiem ryzyka utraty wartości. Równie ważne jest to, że raty w wynajmie stanowią koszt uzyskania przychodu, co pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania przedsiębiorstwa.

Jak się za to zabrać

Nawiązanie współpracy z operatorem CFM to bardzo ważna decyzja dla każdego przedsiębiorcy, który ma pojazdy służbowe. Wynajem długoterminowy i zarządzanie flotą pojazdów oznacza bowiem związek klienta z firmą CFM na minimum 2-3 lata.

— Analizując oferty operatorów CFM, należy pamiętać, aby poza oszczędnościami w kosztach eksploatacji samochodów zapewnić sobie również jasno określony komfort użytkowania pojazdów — radzi Dariusz Tucharz, dyrektor departamentu Car Fleet Management w mLeasing.

Wielu potencjalnych klientów CFM uważa, że głównym wyznacznikiem atrakcyjnej oferty jest niska wartość miesięcznej raty za wynajem pojazdu. Warto jednak zwrócić uwagę również na inne bardzo ważne warunki umowy. Przy wynajmie długoterminowym firma CFM poza finansowaniem pojazdu odpowiada bowiem także za organizację, nadzór i rozliczanie czynności eksploatacyjnych. Różnice w ofertach wynikają przede wszystkim z różnego zakresu usług zarządczych i różnej polityki doboru partnerów (np. towarzystwa ubezpieczeniowego, brokera ubezpieczeniowego, operatora assistance) i sieci usługodawców (np. ASO, Fast Fit, serwisy ogumienia). Przedsiębiorca, sprawdzając zakres i koszt usług, powinien je dobrać do swoich potrzeb i możliwości. Liczy się również ubezpieczenie pojazdu, które wchodzi w zakres zarządzania flotą i odróżnia oferty wynajmu długoterminowego. Warto poznać odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: jaki jest zakres ochrony i na terenie jakich państw obowiązuje, czy stawka ubezpieczenia może być zmieniona w trakcie trwania umowy, czy polisa jest objęta jakąkolwiek franszyzą, w jaki sposób, gdzie i w jakich terminach należy zgłaszać szkody komunikacyjne.

— Podobną analizę atrakcyjności należy przeprowadzić także w stosunku do innych elementów zarządzania, np. obsługi technicznej, serwisu ogumienia, assistance, samochodów zastępczych, zasad zwrotu pojazdu na koniec kontraktu — podpowiada Dariusz Tucharz. &

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JOANNA DOBOSIEWICZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu