Chińczycy na Dolnym Śląsku

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 11-01-2007, 00:00

Kolejny gigant w Polsce! Lenovo, który połknął część IBM, chce składać pecety. Wiele nie wyda, ale zatrudni 500-800 osób.

 

Po koncernie Dell nad wejściem do Polski zastanawia się kolejny światowy producent pecetów.

— Międzyresortowy komitet do spraw inwestycji zagranicznych zatwierdził program wieloletniego wsparcia inwestycji producenta komputerów, który chce wydać 45 mln zł i zatrudnić 500 osób. Firma nie podjęła jeszcze decyzji — mówi Andrzej Kaczmarek, wiceminister gospodarki.

Nie podaje jednak nazwy inwestora.

Mnóstwo pracy

— Chodzi o Lenovo. Firma zbuduje montownię komputerów w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, najpewniej w miejscowości Krzywa. Oprócz 500 osób zatrudnionych na etat będzie 300 pracowników czasowych — precyzuje osoba, która uczestniczyła w spotkaniach z inwestorem.

Lenovo to chińska spółka, która w 2005 r. kupiła dział komputerów osobistych IBM. Legnicka strefa ma w Krzywej podstrefę i 78 ha wolnych terenów przy autostradzie A4 i z bocznicą kolejową.

— Nie chcę odnosić się do tych danych. Wierzymy jednak, że Polska jest poważnie brana pod uwagę i postaramy się spełnić oczekiwania inwestora. Mamy jednak konkurencję, a ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła — zastrzega Wojciech Szelągowski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

To ma sens

— Uruchamianie montowni przez producentów azjatyckich ma sens, nawet przy zerowej stawce cła na gotowe komputery. Dzieje się tak dlatego, że 4-6 tygodni, które zabiera dostawa, to za długo. W związku z tym importuje się części i montuje produkt dokładnie pod klienta — wyjaśnia Stefan Kamiński, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

To już druga w ostatnich miesiącach inwestycja z tej branży. Amerykański Dell wybuduje w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej montownię komputerów za 200 mln EUR i zatrudni docelowo nawet 3 tys. osób. Dziś największymi producentami komputerów w Polsce są NTT System (firma sprzedała w 2005 r. 129 tys. pecetów i twierdzi, że zdobyła 7,8 proc. rynku), Optimus i PC Factory.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane