Czytasz dzięki

Chińczycy pokazali „rolowany” smartfon

Świadomie słowo „rolowany” wsadziłem w cudzysłów, bo nowy pomysł Oppo można określać na różne sposoby. Jedni poczują się rozczarowani, inni uznają, że to magia.

OPPO X 2021
OPPO X 2021
materiały prasowe

Na początek się powtórzę, ale co zrobić – taką mamy sytuację na rynku smartfonów. Producenci kombinują, jak mogą, żeby wyciągnąć z ekranów, co się da. Prawa fizyki trochę więc schodzą na drugi plan, choć nie do końca, gdyż pewne rzeczy są nie do przeskoczenia. Mamy jednak kolejny rezultat kolejnych eksperymentów. Po raz kolejny przyszło mi pisać o majstrowaniu przy wyświetlaczach...

W centrum badawczo-rozwojowym Oppo też kombinowali i w końcu stworzyli prototyp rozwijanego smartfonu. Oppo X 2021 wykorzystuje elastyczny wyświetlacz, ale inaczej niż pozostali producenci – choćby Motorola i Samsung, których smartfony można składać zupełnie jak kiedyś telefony komórkowe z klapką, z tą różnicą, że teraz w środku są giętkie ekrany. Oppo bazuje na układzie napędowym Roll Motor i laminacie ekranowym.

Gdy ktoś, przeglądając przed premierą internet, natrafił na słowo „roll” , to być może pomyślałby, że Chińczycy zaproponują jakąś rolkę, którą będzie trzeba dosłownie rozwinąć, żeby móc pracować. Coś w stylu starej pirackiej mapy.

OPPO X 2021
OPPO X 2021
materiały prasowe

Smartfon ma wprawdzie coś w rodzaju rolki, która pozwala poszerzyć ekran, ale mechanizm działa trochę inaczej niż ludzka wyobraźnia. Zastosowano wyświetlacz OLED, który w standardowej formie ma 6,7 cala, a po lekkim muśnięciu ramki rozwija się do 7,4 cali. Nie powstaje więc płachta, którą możemy rozwijać i zwijać jak gazetę w zależności od potrzeb, lecz stosunkowo niewielkie poszerzenie pola działania, choć w przypadku smartfonów jest to jednak coś. Portal Gizmodo informuje, że Oppo złożyło ponoć 122 wnioski patentowe oparte na komponentach użytych w nowym modelu, z czego 12 dotyczy samego tylko mechanizmu przewijania wyświetlacza. Wiceprezes Levin Liu nie chciał zdradzić terminu wypuszczenia „rolowanego” gadżetu na rynek, mówiąc tylko, że chciałby, żeby to nastąpiło „we właściwym czasie”. Ponoć w wyścigu są jeszcze inni, m.in. LG i TCL, którzy także pracują nad rolowanymi telefonami.

Sprzęt nie trafił jeszcze do rąk testerów z różnych zakątków świata, więc nie wiemy, jak się sprawdza w praktyce. Na wrzuconych do sieci filmikach widać, że obraz dość płynnie dostosowuje się do zmian, ale pamiętamy, co się działo, gdy pierwszy Fold od Samsunga trafił w ręce wygłodzonych testerów nowych technologii – koreański koncern musiał opóźnić premierę i udoskonalać mechanizm składania.

Czy pomysł Oppo to coś, co zapewni efekt WOW? Przede wszystkim na razie to tylko prototyp, kolejny dowód, że firmy produkujące smartfony naprawdę mają poczucie, że są już przed ścianą i muszą wymyślić to urządzenie na nowo, jeśli chcą, żeby klienci ustawiali się w wielokilometrowych kolejkach przed sklepami. Szukanie innowacji, jakiegoś przełomu, trwa od dobrych kilku lat, gdy już się zachłysnęliśmy smartfonami i zorientowaliśmy się, że w kolejnych generacjach popularnych urządzeń chodzi w zasadzie głównie o to, w jakim stopniu ekran pokrywa przedni panel (im bardziej, tym lepiej), albo czy system aparatów robi lepsze zdjęcia niż poprzednio.

OPPO X 2021
OPPO X 2021
materiały prasowe

OK, wszystko idzie do przodu, postęp jest niebywały, co widać szczególnie wtedy, gdy weźmiemy do ręki np. iPhone’a 4S i najnowszego iPhone'a 12 Pro lub porównamy dawne Samsungi Galaxy S z najnowszymi modelami. Ale telefonu już dawno nikt na nowo nie wymyślił.

Pozostaje czekać dalej i niezmiennie cieszyć oczy efektami eksperymentów.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane