W każdej minucie w Polsce rejestrowane są dwie nowe domeny z końcówką „pl”. Łącznie w tym roku będzie ponad 1 mln rejestracji i 2,6 mln domen „pl” w rejestrze. Jest o co się bić, bo obsługa każdej z domen kosztuje 200-350 zł rocznie. Niemal trzy lata po inwestycji francuskiego funduszu Value4Capital (dawniej Amundi) w Polsce i przejęciu przez niego Home.pl widać, że na rynku domen lider jest jeden.

I jeśli któryś z aspirujących graczy z czołówki nie znajdzie poważnego inwestora, to Home.pl, na którego Value4Capital wydało ponad 150 mln zł, pozostanie niedościgniony przez lata. Spółka kierowana przez Marcina Kuśmierza, operując markami Home.pl i Premium.pl oraz AZ.pl, świadczy usługi dla 35 proc. polskich domen. Kolejny gracz w zestawieniu, Nazwa. pl, ma udział w rynku na poziomie 18 proc.
Wyścig trwa
— W tym roku, jako pierwsza firma na rynku, sprzedaliśmy usługi w chmurze za ponad 100 mln zł — cieszy się Marcin Kuśmierz. Oznacza to wzrost rok do roku o 20 proc., przy zysku EBITDA wynoszącym 36 mln zł. Tak wysokie marże w skali świata są rzadkością. Francuski inwestor, który w rozwój Home.pl zainwestował grube miliony, umożliwił spółce start w wyścigu technologicznym, którego nie wytrzymali mniejsi gracze.
Jedynym rywalem dotrzymującym kroku liderowi jest Nazwa.pl, kontrolowana przez Piotra Nowaka. Jednak Nazwa.pl zanotowała około 50 mln zł przychodów przy wolniejszym wzroście (wartość całego rynku szacowana jest obecnie na około 200 mln zł rocznie). Obie czołowe firmy postawiły na to samo: usługi w chmurze, dające szansę na szybszy rozwój.
Oferty na stół
— Mamy 350 tys. klientów i 1,5 mln użytkowników usług. Przy tej skali możemy sprzedawać bardzo różnorodne usługi, od utrzymania domen i serwisów www po aplikacje, takie jak sklep internetowy czy fakturowanie. Mamy też produkty światowych marek, jak Google czy Kaspersky. Jesteśmy jednym z 15 światowych partnerów Microsoftu oferującym oprogramowanie Office 365 w najbardziej zaawansowanym modelu sprzedaży i wsparcia dla klientów — mówi Marcin Kuśmierz.
Współpraca z gigantem z Redmond ma być rozszerzana o kolejne produkty i napędzać rozwój szczecińskiej spółki. Marcin Kuśmierz zapowiada kolejne umowy z globalnymi graczami technologicznymi.
Piotr Nowak, prezes Nowak Holding, właściciela Nazwa.pl (jego komentarz obok), deklaruje, że nie zamierza odpuszczać, i wykłada 50 mln zł na konsolidację rynku. Mali gracze? Nastawiają się na mniej wymagających klientów lub wąskie specjalizacje. I czekają na oferty od Piotra Nowaka.
OKIEM KONKURENTA
Akwizycje bez spekulantów
PIOTR NOWAK
właściciel Nazwa.pl, prezes Nowak Holding
Konsolidacja branży i usługi w chmurze to dwa najważniejsze trendy na rynku hostingowym w 2015 r. Nasz sektor wymaga uporządkowania i to jest zadanie na najbliższy rok. Klienci oczekują coraz wyższego poziomu specjalizacji usług. Tylko duże firmy hostingowe mogą pozwolić sobie na odpowiednie inwestycje w technologię i rozbudowane działania marketingowe. Małe podmioty muszą zdecydować, czy są w stanie w tym zakresie konkurować i utrzymać się na rynku. Nazwa.pl zdecydowała się przeznaczyć na akwizycje 50 mln zł. Konsolidacja branży hostingowej zakończy się w ciągu 2-3 lat. Dobrą wiadomością jest, że kurczy się rynek handlu domenami w celach spekulacyjnych. Odzwierciedleniem tego jest malejący w 2014 r. współczynnik liczby domen na klienta. Użytkownicy nie gromadzą już ogromnej liczby różnych nazw, tylko skupiają się wokół adresów, które rzeczywiście są im potrzebne do działalności w internecie. Przyszły rok przyniesie pogłębianie się tego trendu i spekulacja domenami będzie zanikać.