PB: Jakie korzyści z wdrożeń chmurowych może mieć prezes, dyrektor finansowy i szef działu IT?
Radosław Frańczak: Transformacja chmurowa podnosi wartość firmy, co jest główną korzyścią z punktu widzenia prezesa. Inwestycje w tę technologię oznaczają również wyższy poziom innowacyjności zgodnie z filozofią fail fast – pozwalają szybko wycofać się i ograniczyć straty, gdy testowany koncept nie działa. Poza tym cloud computing przyspiesza wprowadzanie nowych modeli biznesowych i systemów sztucznej inteligencji. Z kolei dla dyrektora finansowego chmura jest doskonałym narzędziem umożliwiającym redukcję nakładów inwestycyjnych i kosztowych, szybsze wdrażanie nowych usług i podnoszenia elastyczności. Ten model minimalizuje nakłady na infrastrukturę, aby były maksymalnie dostosowane do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa i proporcjonalne do przychodów. Jeśli zaś chodzi o kierownika IT, dzięki technologii cloud ma szansę zwiększyć retencję swoich specjalistów, a także przesunąć ich od zadań związanych z utrzymaniem środowiska cyfrowego do bardziej kreatywnych i dających organizacji większą wartość. Nie można również zapomnieć o tym, że chmura poszerza działowi IT przestrzeń do eksperymentowania z różnymi innowacjami informatycznymi.
Jak wspomniani menedżerowie mogą wspierać transformację chmurową?
W podróży do chmury rolą prezesa jest integrowanie biznesu i IT. To zazwyczaj tak długie programy, że niemal zawsze pojawia się zmęczenie w organizacji. Aby podnieść pracowników na duchu, potrzebne są zaangażowanie oraz umiejętności przywódcze i komunikacyjne osoby stojącej na czele firmy. Nie może stać z boku. To samo tyczy się dyrektora finansowego, od którego się oczekuje, że będzie inicjował wiele zmian w ramach projektu i wejdzie w skład głównego zespołu transformacyjnego. Menedżer IT powinien natomiast łączyć różne kompetencje, bo wejście do chmury to kwestie technologiczne, organizacyjne, strategiczne, kompetencyjne, procesowe i wiele innych. Przy takich inicjatywach sprawdza się spojrzenie helikopterowe – by uwagą objąć całe przedsięwzięcie i każdy jego element oddzielnie.
Jak powinna wyglądać współpraca tych menedżerów z sobą, resztą firmy i dostawcą rozwiązania?
Chmura to szerokie przedsięwzięcie obejmujące wiele procesów, procedur i kompetencji organizacji. O jego powodzeniu decyduje współpraca między IT a biznesem, ale też artykulacja korzyści biznesowych. Wszystkie zaangażowane strony muszą tak samo rozumieć cel transformacji i prowadzące do niego działania, co wymaga wyznaczenia priorytetów i stworzenia roadmapy. To zadanie biznes powinien wykonać w ramach analizy przedwdrożeniowej realizowanej razem z dostawcą rozwiązań technologicznych. Warto wybrać sprawdzonego partnera transformacyjnego, bo będzie towarzyszył firmie przez lata i uzupełniał jej braki w specjalistycznych i niezwykle kosztownych kompetencjach. Ważne jest szybkie wprowadzenie kooperacyjnego stylu pracy one team, by ustanowiony przez organizację zespół mógł uczyć się efektywnie ze współdziałania z dostawcą. Warto też przemyśleć docelowy chmurowy model operacyjny, który będzie wspierał nasze wewnętrzne IT już po wdrożeniu.

