CIT: koszty księgowe jednak bez cięć

opublikowano: 05-09-2017, 22:00

Resort finansów wycofuje się z części zapowiadanych ograniczeń w rozliczaniu wydatków na usługi niematerialne.

Nie będzie jednak takiego cięcia kosztów podatkowych, jakie minister rozwoju i finansów chciał wprowadzić do zasad rozliczania wydatków na usługi niematerialne.

Na skutek krytyki tego pomysłu resort złagodzi planowane ograniczenia w zaliczaniu ich do kosztów uzyskania przychodów. Na razie poinformował o tym ministerstwa, które negatywnie się do tego odniosły w trakcie opiniowania zmian zawartych w konsultowanym od lipca projekcie nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT). Według pierwotnego planu na listę objętą ograniczeniami wpisano usługi doradcze, prawne, księgowe, reklamowe, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu — a także badania rynku, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz inne o podobnym charakterze. Przedsiębiorcy podlegający CIT mogliby wydatki na takie świadczenia zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 5 proc. EBITDA (obejmującej m.in. kwotę dochodu), a ten roczny limit miał być stosowany do nadwyżki wartości kosztów ponad 1,2 mln zł. Ponadto kwot nieodliczonych w danym roku podatkowymnie można byłoby rozliczyć w latach następnych. Taki sam limit odliczeń przewidziano dla wydatków ponoszonych na wszelkiego rodzaju opłaty (np. licencyjne) i należności za korzystanie z wartości niematerialnych i prawnych, przy czym zmianami w ich rozliczaniu postanowiono objąć także przedsiębiorców podlegających PIT.

Uwagi resortów

Tak projektowane regulacje zostały źle ocenione w resortach cyfryzacji, energetyki i budownictwa. Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, stwierdziła, że proponowane przepisy mogą w realny sposób przyczynić się do znacznego wzrostu cen, m.in. usług IT, co w sposób niekorzystny wpłynęłoby na ich rynek, a także znacząco utrudniło pozyskanie kadr do realizacji zadań związanych z szeroko pojętą informatyzacją, również w administracji publicznej. Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zwrócił uwagę np. na zwiększenie obciążenia podatkiem dochodowym narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK, spowodowane planowanymi ograniczeniami w rozliczaniu kosztów usług niematerialnych. Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, podkreślił, że projektowane regulacje mogą czynić nieopłacalnym funkcjonujący w grupach kapitałowych tworzonych przez spółki model oparty o wydzielone, profesjonalneCentra Usług Wspólnych (CUW). Ocenił, że jeżeli koszty ich świadczeń przekroczą podatkowy limit, to automatycznie wzrosną one o 19 proc.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zmiany w projekcie

Na te uwagi odpowiedział Paweł Gruza, wiceminister finansów, zapowiadając modyfikację źle ocenionych rozwiązań przez szefów wspomnianych resortów. Poinformował ich, że zmiana planu ma polegać m.in. na wyłączeniu z zapowiedzianych ograniczeń kosztów usług (w tym przetwarzania danych), opłat i licencji ponoszonych na rzecz podmiotów niepowiązanych z podatnikiem (w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych), a także wydatków na usługi księgowe, prawne oraz rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu. Ponadto wyższy ma być wspomniany próg, do którego wydatki na usługi niematerialne oraz na opłaty i licencje objęte ograniczeniami przyszłej nowelizacji mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Ten limit resort podnosi z 1,2 mln zł do 3 mln zł, przy czym rezygnuje z ich ograniczenia, czyli odnoszenia ich wysokości do wskaźnika EBITDA. Paweł Gruza zapowiada także, że podatnicy będą mogli rozliczać w przyszłych okresach kwoty przekraczające limit obowiązujący w danym roku. Z tej możliwości będzie można korzystać przez pięć lat podatkowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane