Działający w Polsce brytyjski broker foreksowy CMC Markets wprowadził do swojej oferty tzw. tematyczne koszyki akcji. Ich konstrukcja oparta jest na pogrupowaniu spółek według branż i z uwzględnieniem kryterium geograficznego. Dla każdego koszyka stworzony został odrębny kontrakt na różnice CFD obejmujący od razu wszystkie spółki. Grup, a co za tym idzie kontraktów, jest 17.
Liczba spółek, których notowaniom odpowiadają poszczególne kontrakty CFD, jest różna. Wagi też są różne. Aby upewnić się, że wycena poszczególnych koszyków odzwierciedla aktualną sytuację rynkową spółek CMC Markets współpracuje z firmą IHS Markit, najbardziej znaną z obliczania wskaźników wyprzedzających koniunktury PMI. Wagi spółek w poszczególnych koszykach będą zmieniać się naturalnie wraz ze zmianami cen akcji.
CMC Markets zakłada jednak ewentualne kwartalne równoważenia koszyków, w celu przywrócenia wyjściowych wartości procentowych. Wagi mogą również ulec zmianie, jeśli CMC Markets uzna za właściwe dodanielub usunięcie poszczególnych składników z koszyka. Chodzi np. o pojawienie się nowej spółki, będącej dobrym przedstawicielem danej branży lub wycofanie spółki z koszyka po zmianie profilu działalności. Nowa oferta dotyczy CFD na takie sektory, jak producenci marihuany, 5G, Big Tech, cyberbezpieczeństwo, płatności mobilne, samochody autonomiczne, producenci gier, banki amerykańskie, energia odnawialna, chińskie spółki technologiczne, serwisy streamingowe, media społecznościowe, branża SaaS (oprogramowanie jako usługa), automatyka i robotyka, banki brytyjskie, banki europejskie i europejski sektor motoryzacyjny.
— Obserwujemy, jak zainteresowanie konkretnymi branżami skokowo rośnie, gdy stają się one modne. Dlatego proponujemy klientom nowy sposób na powiązanie z nimi swoich inwestycji, żeby mogli lepiej wykorzystywać pojawiające się okazje. Gdy zatem dany sektor wchodzi w wyraźny trend wzrostowy lub spadkowy, nasze koszyki pozwalają w łatwy sposób go wykorzystać. Każda z branż, których dotyczą nasze nowe koszyki akcji, jest szeroko komentowana w mediach, więc dobry dostęp do informacji pozwala inwestorom podejmować decyzje oparte na faktach — uważa Simon Campbell, dyrektor ds. tradingu w CMC Markets.