Firma Siemens Financial Services po raz kolejny postanowiła sprawdzić, co zdaniem przedstawicieli spółek z branży przemysłowej w największym stopniu wpływa na konkurencyjność w ich podsektorach. Wyniki? Aż sześciu na 10 ankietowanych stwierdziło, że wysoka jakość oferowanych produktów jest elementem, który decyduje o przewadze na branżowym rynku. Na drugim miejscu uplasowała się terminowość w wypełnianiu zamówień, wskazana przez 44 proc. osób. Natomiast na trzeciej pozycji znalazło się oferowanie najniższych cen, wybrane jako istotne przez 28,5 proc. przedstawicieli biznesu.
Co dziesiąty przedsiębiorca uważa, że o przewadze konkurencyjnej decyduje nowoczesny i odnawiany park maszyn i urządzeń (MiU). Znaczna liczba przedstawicieli biznesu wymienia również takie przewagi jak dobre relacje z kontrahentami i dysponowanie doświadczoną i kompetentną kadrą oraz zautomatyzowany park maszynowy.
Branże różnią się w ocenie
– Dobrą wiadomością jest to, że po raz kolejny polscy przedsiębiorcy wymieniają wysoką jakość produktów jako główny czynnik przewagi na rynku i to właśnie nią chcą konkurować. W porównaniu do badania przeprowadzonego w 2020 r. wzrosło znaczenie dotrzymywania terminów – o prawie 17 pkt proc. Coraz ważniejsze dla przedsiębiorców staje się również oferowanie najniższej ceny. Warto jednak podkreślić, że stopień istotności tych czynników różni się w zależności od badanej branży – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce.
Przedstawiciele różnych sektorów mieli odmienne preferencje co do wskazań. Przedsiębiorcy z branży obróbki metali najczęściej jako decydujący czynnik wybierali zdolność terminowego realizowania dostaw (58 proc. ankietowanych). Na drugim miejscu znalazła się u nich jakość produktów (44 proc.), a na trzecim - niska cena (32 proc.). Dalej plasuje się nowoczesny i odnawialny park maszyn i urządzeń, utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami oraz doświadczony i kompetentny zespół.

Firmy z sektora przetwórstwa tworzyw sztucznych, podobnie jak poligraficzne i spożywcze, najczęściej jako czynnik konkurencyjny wskazywały wysoką jakość produktów (59 proc.). Na uwagę zasługuje to, że przedsiębiorcy z tej branży szczególnie chętnie – na tle innych sektorów – wskazywali na wagę najniższych cen (aż 40 proc.).
Przewagi powiązane
Jakość produktów jako czynnik tworzący przewagę konkurencyjną wymieniło aż 72 proc. osób z przedsiębiorstw zajmujących się produkcją spożywczą. W tym sektorze dużo niższym odsetkiem wskazań niż w innych branżach wykazał się terminowość (17 proc.), a dużo wyższym – doświadczony i kompetentny zespół pracowników (15 proc.) oraz nowoczesny i odnawialny park maszyn i urządzeń (14 proc.).
Branża poligraficzna relatywnie często wskazywała na niskie ceny (prawie co trzeci ankietowany). Natomiast co piąty jako ważną przewagę na rynku wymienił dysponowanie zautomatyzowanym parkiem maszynowym, a co dziesiąty - doświadczony i kompetentny zespół pracowników.
– Warto pamiętać, że przewagi te często są w pewnym stopniu powiązane. Nowoczesny i odnawiany park MiU ułatwia utrzymanie najwyżej jakości produktów, a zautomatyzowane maszyny potrzebują wysoko wykwalifikowanej kadry do ich obsługi. Wykorzystanie najnowocześniejszych technologii sprzyja m.in. optymalizacji kosztów, co w konsekwencji może umożliwić oferowanie niższych cen. Z kolei inwestycje w nowoczesne maszyny często wymagają dostępu do finansowania zewnętrznego, oferowanego przez partnerów biznesowych, którzy rozumieją daną branże i jej sytuację – podkreśla Grzegorz Jarzębski.