Przedsiębiorcy wolą tę formę finansowania od kredytu, bo jest tańsza, bezpieczniejsza i bardziej elastyczna.
Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Związku Polskiego
Leasingu (ZPL) zbadało 881 firm z obrotami do 5 mln zł pod kątem
zainteresowania leasingiem i wiedzy na temat tej formy finansowania. Z
badania wynika, że korzystało albo aktualnie korzysta z niego 44 proc.
badanych firm. Przy tym najczęściej leasingowanym przedmiotem jest auto
osobowe (72 proc.) oraz samochód ciężarowy do 3,5 tony (38 proc.).
Natomiast 17 proc. przedsiębiorców leasinguje maszyny, urządzenia
produkcyjnei sprzęt medyczny. Po 8 proc. postawiło na samochód ciężarowy
powyżej 3,5 tony oraz sprzęt IT i wyposażenie biura.
Najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego leasingodawcy jest oferta
cenowa (81 proc.). Dla firm istotna jest również szybkość podejmowania
decyzji (74 proc.) i korzystne rozwiązania podatkowe (69 proc.).
Przedsiębiorcy doceniają również otwartość na negocjacje (68 proc.).
Wyniki badania pokazują, że firmy korzystające z leasingu raczej są z
niego zadowolone — średnia ocena wyniosła 4,05 w pięciostopniowej skali.
Ponad jedna trzecia (42 proc.) firm korzystających z leasingu deklaruje
zamiar ponownego skorzystania z tej formy finansowania.Natomiast 26
proc. nie ma takiego zamiaru. Przedsiębiorcy porównywali także leasing z
kredytem. Okazuje się, że w ich opinii leasing jest dużo bardziej
elastyczny i tańszy niż kredyt.
Większość respondentów stwierdziła ponadto, że ta forma finansowania
jest bezpieczniejsza i bardziej przyjazna od kredytu. CBM Indicator
zbadał także zainteresowanie małych firm zakupem aut poleasingowych.
Zdaniem mikroprzedsiębiorców najkorzystniejszą formą finansowania zakupu
albo korzystania z samochodu używanego jest pośrednictwo dealera. Co
piąta mikro i mała firma deklaruje zainteresowanie zakupem lub
leasingiem auta poleasingowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
© ℗