Czytasz dzięki

Co oznacza "patriotyzm gospodarczy" dla Polaków

  • Jacek Kowalczyk
opublikowano: 03-07-2013, 06:20
aktualizacja: 03-08-2017, 20:47

Statystyczny Kowalski uważa, że powinien kupować polskie produkty. Patriotyzmu oczekuje też od przedsiębiorców — wynika z badania PBS dla „PB”

Od kilku tygodni „Puls Biznesu” promuje akcję „Czas na patriotyzm gospodarczy”. Namawiamy przedsiębiorców i konsumentów do wspierania polskiej gospodarki. Wspólnie z przedstawicielami rządu zachęcamy do rzetelnego płacenia podatków (jako pierwsi opublikowaliśmy ranking największych płatników CIT), a z przedsiębiorcami i przedstawicielami rządu zastanawiamy się, co mogą zrobić, by pchnąć polską gospodarkę do przodu (zorganizowaliśmy cykl debat z ich udziałem na Stadionie Narodowym — patrz ramka).

Przyszedł czas, by do dyskusji włączyć społeczeństwo — zwykłych Polaków, konsumentów. Okazuje się, że dla nich patriotyzm gospodarczy też nie jest pustym hasłem.

Kupuj swoje

Polacy definiują pojęcie gospodarczego patriotyzmu przede wszystkim jako preferowanie na zakupach produktów „made in Poland” i tworzenie miejsc pracy. Według badania PBS dla „PB”, 30 proc. mieszkańców Polski twierdzi, że najlepiej pomóc naszej gospodarce można przez kupowanie produktów polskich firm, a według 29 proc. — przez dawanie ludziom zatrudnienia.

— Rzeczywiście Polacy chcą na zakupach być patriotami. Nasze badania pokazują, że takie deklaracje są wśród konsumentów coraz częstsze, patriotyzm konsumencki powoli staje się modą. Niestety, postawa ta ma dość płytkie podstawy. Świadomość tego, co daje nam kupowanie polskich produktów, ciągle jest w społeczeństwie niewielka — mówi Mirosław Januszewski, twórca akcji „590 powodów, aby kupować polskie produkty” (kod kreskowy polskich wyrobów zaczyna się od „590”).

Czytaj więcej w "Pulsie Biznesu" >>

 

CZAS  NA  PATRIOTYZM  GOSPODARCZY
Czas na patriotyzm gospodarczy to program zorganizowany przez „Puls Biznesu”. W trakcie cyklu debat z udziałem najważniejszych postaci administracji rządowej (m.in. Jacek Rostowski, wicepremier i minister finansów i Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki) najwybitniejszych polskich przedsiębiorców (Jan Kulczyk, Zygmunt Solorz-Żak, Michał Sołowow, Adam Góral) oraz czołowych menedżerów (m. in. Zbigniew Jagiełło, Krzysztof Kilian, Andrzej Klesyk, Jacek Krawiec, Mateusz Morawiecki i Sławomir Sikora) poruszane były tematy czym jest współczesny patriotyzm gospodarczy, jak powinny wyglądać relacje biznesu z polityką, jak administracja może wspierać przedsiębiorców m.in. w ekspansji międzynarodowej i jak przedsiębiorcy mogą się „odpłacić” angażując w finansowanie kultury, edukacji i sportu.
Relacja z debat można przeczytać i obejrzeć na patriotyzm.pb.pl
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Patronat honorowy

Partnerzy

Partnerzy debaty tematycznej Finansowanie 4.0

Partnerzy debaty tematycznej Przemysł 4.0

Polecane