Co zrobić z opakowaniem

opublikowano: 18-10-2018, 22:00

Prawie połowa Polaków, kupując produkty codziennego użytku, myśli co zrobi później z opakowaniem — wynika z badania On Board Think Kong.

Około 95 proc. dostępnych produktów jest zapakowana. Oznacza to, że aby z nich skorzystać, trzeba pozbyć się opakowania — papieru, folii, tektury, plastiku itp. W ten sposób tworzymy odpady. Obecnie jedynie cześć z nich jest poddawana recyklingowi, reszta trafia na wysypiska, jest spalana lub przetwarzana na energię. Jak wynika z badania On Board Think Kong, niemal połowa Polaków deklaruje, że świadomie rezygnuje z opakowań, wybierając własne, albo że postąpi z opakowaniem ekologicznie, tj. podda go recyklingowi, wykorzysta ponownie, np. dekorując mieszkanie.

—Wyniki badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wybieramy produkty, które pozwalają nam na ekologiczne zachowania. Ponad połowa osób decyduje się na zakup produktu, którego opakowanie można poddać recyklingowi. Prawie 44 proc. chodzi na zakupy z własnymi pojemnikami, torbami wielokrotnego użytku. Ograniczają w ten sposób zbędne opakowania. Niewiele mniej badanych wykorzystuje opakowania ponownie w życiu domowym, jako pojemniki do przechowywania różnych rzeczy lub jako element dekoracyjny — mówi Izabela Sałamacha, lider praktyki CSR w On Board Think Kong.

Zmieniający się model konsumpcji na bardziej świadomy i odpowiedzialny związany jest również z działalnością przedsiębiorstw i wdrażaniem idei GOZ (Gospodarki o Obiegu Zamkniętym). To koncepcja, według której produkty, materiały i surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a odpady — jeżeli już powstaną — powinny być traktowane jako surowce wtórne, które można poddać recyklingowi, przetworzyć i ponownie wykorzystać.

Trzeba jednak pamiętać, że ponowne przetworzenie również kosztuje. Poza tym nie można przerabiać w nieskończoność, bo cechy konkretnego materiału są już inne i nie można ich wykorzystać. Izabela Sałamacha uważa, że takie nastawienie konsumentów będzie motywowało producentów do działań ekologicznych, do zmiany dotychczasowych schematów produkcji. Będzie to wymagało innowacyjnych rozwiązań i zmian w łańcuchu dostaw, ale nie ma innej drogi ku przyszłości.

— Przedsiębiorstwa, które już dzisiaj widzą sens w takim postępowaniu, powinny prowadzić skuteczną komunikację, by dotrzeć do wymagającego konsumenta. To także pole do szerszej edukacji Polaków w ramach działań CSR — twierdzi Izabela Sałamacha.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Co zrobić z opakowaniem