Coaching: jakość jest warta ceny?

DCZ
opublikowano: 31-03-2014, 00:00

Dlaczego firmy korzystają z usług coachów? Po pierwsze: coaching to spersonalizowana forma edukacji ukierunkowana na uzupełnianie określonych braków w umiejętnościach.

Luki te wypełnia się w czasie rzeczywistym przy jednoczesnym dostarczaniu stałej informacji zwrotnej. Po drugie: charakter relacji coachingowej zapewnia poczucie komfortu i zaufania oraz zwiększa zaangażowanie. Przekłada się to na efektywność kształcenia. Ponadto jest to bardzo wygodna form nauki szczególnie dla kadry zarządzającej, która zazwyczaj nie może sobie pozwolić na spędzanie tygodni na tradycyjnych zajęciach.

Także polscy menedżerowie dostrzegają zalety coachingu. Świadczy o tym liczba oficjalnych szkół coachingu (33 — wg Coach Peer Resources) i stale rosnąca liczba firm szkoleniowych i studiów podyplomowych zajmujących się tą tematyką. Coaching językowy to stosunkowo nowa forma wspomagania nauczania języków obcych. Bazuje na podstawowych umiejętnościach coacha, tzn. aktywnego słuchania, zadawania pytań i naprowadzania ucznia na właściwe rozwiązania. Najbardziej charakterystyczną cechą tej formy nauki jest połączenie tzw. coachingu umiejętności, mającego charakter kompetencyjny, z tzw. coachingiem rozwojowym, wspomagającym indywidualny rozwój i wzmacniającym motywację.

Podobnie jak tradycyjny także coaching językowy jest interaktywnym procesem wspomagającym działania mające doskonalić umiejętności wypracowane w ramach treningów językowych (np. prowadzenia negocjacji czy spotkań biznesowych). Innymi słowy: jest to praca z celami i zasobami. Coach umożliwia kursantom sformułowanie własnych celów, a następnie pomaga im w ich osiągnięciu optymalną drogą. Coaching językowy bazuje na samokontroli, samokierowaniu i doświadczeniu osoby coachowanej, a więc na podstawach współczesnej andragogiki — nauki zajmującej się teorią nauczania dorosłych. Dorosły uczeń aktywnie współtworzy program nauczania, a coach pomaga mu w wyborze najskuteczniejszych metod.

Coaching to spora inwestycja. Ceny za godzinną sesję wahają się od 200 do nawet 2 tys. zł. Przed jeszcze większym finansowym wyzwaniem stają kandydaci na coachów. Ceny kursów coachingu w Polsce wynoszą od 4,5 tys. zł za studia podyplomowe do nawet 20 tys. zł za specjalistyczne przygotowanie. Zasadne wydaje się więc pytanie o zwrot z tej niemałej inwestycji. Raporty, analizy trendów, a także faktyczne działania z zakresu HR wskazują na rosnące zainteresowanie, a tym samym wzrastające znaczenie tej formy kształcenia. Z kolei doświadczenie podpowiada, że nawet najbardziej prestiżowe kursy czy szkoły nie gwarantują same z siebie powodzenia i sukcesów. Warto uczyć się od najlepszych, jednak nie należy zapominać o klasycznej ocenie stosunku jakości do ceny.

MARIUSZ GOMUŁA

trener Fountain of Knowledge — Nauka Języków Obcych

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane