Coaching: jakość jest warta ceny?

DCZ
opublikowano: 31-03-2014, 00:00

Dlaczego firmy korzystają z usług coachów? Po pierwsze: coaching to spersonalizowana forma edukacji ukierunkowana na uzupełnianie określonych braków w umiejętnościach.

Luki te wypełnia się w czasie rzeczywistym przy jednoczesnym dostarczaniu stałej informacji zwrotnej. Po drugie: charakter relacji coachingowej zapewnia poczucie komfortu i zaufania oraz zwiększa zaangażowanie. Przekłada się to na efektywność kształcenia. Ponadto jest to bardzo wygodna form nauki szczególnie dla kadry zarządzającej, która zazwyczaj nie może sobie pozwolić na spędzanie tygodni na tradycyjnych zajęciach.

Także polscy menedżerowie dostrzegają zalety coachingu. Świadczy o tym liczba oficjalnych szkół coachingu (33 — wg Coach Peer Resources) i stale rosnąca liczba firm szkoleniowych i studiów podyplomowych zajmujących się tą tematyką. Coaching językowy to stosunkowo nowa forma wspomagania nauczania języków obcych. Bazuje na podstawowych umiejętnościach coacha, tzn. aktywnego słuchania, zadawania pytań i naprowadzania ucznia na właściwe rozwiązania. Najbardziej charakterystyczną cechą tej formy nauki jest połączenie tzw. coachingu umiejętności, mającego charakter kompetencyjny, z tzw. coachingiem rozwojowym, wspomagającym indywidualny rozwój i wzmacniającym motywację.

Podobnie jak tradycyjny także coaching językowy jest interaktywnym procesem wspomagającym działania mające doskonalić umiejętności wypracowane w ramach treningów językowych (np. prowadzenia negocjacji czy spotkań biznesowych). Innymi słowy: jest to praca z celami i zasobami. Coach umożliwia kursantom sformułowanie własnych celów, a następnie pomaga im w ich osiągnięciu optymalną drogą. Coaching językowy bazuje na samokontroli, samokierowaniu i doświadczeniu osoby coachowanej, a więc na podstawach współczesnej andragogiki — nauki zajmującej się teorią nauczania dorosłych. Dorosły uczeń aktywnie współtworzy program nauczania, a coach pomaga mu w wyborze najskuteczniejszych metod.

Coaching to spora inwestycja. Ceny za godzinną sesję wahają się od 200 do nawet 2 tys. zł. Przed jeszcze większym finansowym wyzwaniem stają kandydaci na coachów. Ceny kursów coachingu w Polsce wynoszą od 4,5 tys. zł za studia podyplomowe do nawet 20 tys. zł za specjalistyczne przygotowanie. Zasadne wydaje się więc pytanie o zwrot z tej niemałej inwestycji. Raporty, analizy trendów, a także faktyczne działania z zakresu HR wskazują na rosnące zainteresowanie, a tym samym wzrastające znaczenie tej formy kształcenia. Z kolei doświadczenie podpowiada, że nawet najbardziej prestiżowe kursy czy szkoły nie gwarantują same z siebie powodzenia i sukcesów. Warto uczyć się od najlepszych, jednak nie należy zapominać o klasycznej ocenie stosunku jakości do ceny.

MARIUSZ GOMUŁA

trener Fountain of Knowledge — Nauka Języków Obcych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Coaching: jakość jest warta ceny?