Comarch sprzedaje segment publiczny Kanadyjczykom

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2025-10-22 16:20
zaktualizowano: 2025-10-22 16:38

Spółka Comarch Polska, w której skupiona jest działalność związana z obsługą klientów z sektora publicznego, trafi do CGI Information Systems and Management Consultants, polskiej spółki z grupy kanadyjskiego giganta CGI. Dzięki przejęciu CGI zyska w Polsce klientów z obszaru m.in. ubezpieczeń społecznych, ochrony zdrowia i rolnictwa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

- Kiedy spodziewana jest finalizacja transakcji

- Ilu specjalistów pozyska CGI dzięki przejęciu

- W czym się specjalizuje kanadyjska spółka

- Jakie dokładnie obszary biznesu kupuje od Comarchu

- jak transakcję komentuje dyrektor generalny CGI, przedstawiciele Comarchu i CVC

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nieco przed tygodniem pisaliśmy, że coraz mniej jest krajowego kapitału w polskich firmach IT. Ten trend potwierdza kolejna transakcja. Comarch podpisał właśnie z CGI Information Systems and Management Consultants (Polska) warunkową umowę sprzedaży spółki Comarch Polska, specjalizującej się w rozwiązaniach informatycznych dla administracji publicznej. Żeby umowa doszła do skutku, muszą zostać spełnione wymogi formalne, konieczne jest m.in. wydzielenie i rejestracja działalności związanej z sektorem publicznym w strukturze Comarchu Polska, a także uzyskanie zgody UOKiK-u. Finał transakcji zaplanowano na koniec grudnia 2025 r. lub początek stycznia 2026.

CGI umacnia się w Polsce

Sprzedaż biznesu obsługującego sektor publiczny stanowi kolejny etap realizacji przeglądu opcji strategicznych ogłoszonego przez Comarch na początku 2025 r.

– Decyzja globalnego lidera, takiego jak CGI, by zainwestować w część naszej działalności, to potwierdzenie wartości, jaką przez lata stworzył zespół Comarchu – mówi Krzysztof Krawczyk, partner w funduszu CVC Capital Partners, który jest głównym akcjonariuszem Comarchu.

Po sfinalizowaniu przejęcia Comarchu Polska do zespołu CGI dołączy blisko 460 specjalistów z branży IT i doradztwa biznesowego, co zwiększy liczbę ekspertów grupy w Polsce i krajach bałtyckich do ponad 1500.

- CGI i Comarch Polska łączą wspólne korzenie przedsiębiorczości. Obie firmy powstały z myślą o rozwoju innowacji technologicznych i wzmacniają swoją obecność na rynkach dzięki bliskiej współpracy z klientami. Po sfinalizowaniu fuzji nastąpi kluczowy dla polskiego rynku transfer wiedzy specjalistycznej w sektorze publicznym. Odbędzie się to dzięki wykorzystaniu na rynku lokalnym globalnych doświadczeń CGI. Dzięki temu będziemy mogli być częścią dynamicznego rozwoju Polski, będącej jednym z najbardziej zaawansowanych cyfrowo regionów Europy – dodaje François Boulanger, prezes i dyrektor generalny CGI.

Zdaniem Jarosława Mikosa, prezesa Comarchu, przejęcie Comarchu Polska przez CGI jest dowodem, że działania rozwijane przez polską grupę są nie tylko innowacyjne, lecz także konkurencyjne na rynkach międzynarodowych.

- To również dowód dojrzałości naszych zespołów i skuteczności modelu biznesowego, który łączy technologię, kompetencje i partnerskie podejście do klientów. Dla pozostałych sektorów Comarchu to sygnał do dalszego wzmacniania naszych kluczowych linii biznesowych i rozwijania nowych technologii z jeszcze większym naciskiem na innowacyjność, stabilność i długofalową wartość dla klientów – powiedział Jarosław Mikos.

Gigant z Kanady

Założone w 1976 r. CGI jest jedną z największych na świecie niezależnych firm świadczących usługi doradztwa IT i biznesowego. Zatrudnia 93 tys. konsultantów i specjalistów na całym świecie. W poprzednim roku obrotowym przychody grupy wyniosły 14,68 mld CAD (dolarów kanadyjskich), czyli ponad 38 mld zł. CGI oferuje szeroki zakres usług – od strategicznego doradztwa IT i biznesowego przez integrację systemów, usługi zarządzane w zakresie IT i procesów biznesowych aż po rozwiązania oparte na własności intelektualnej. Akcje spółki są notowane na giełdach w Toronto i Nowym Jorku (NYSE).

- Dzięki przejęciu Comarchu Polska będziemy mogli zaoferować kompleksowe rozwiązania w zakresie transformacji cyfrowej i biznesowej dla sektora ubezpieczeń społecznych, opieki zdrowotnej, rolnictwa, a także innych obszarów działalności sektora publicznego. Ponadto, wykorzystując wiedzę specjalistyczną CGI w zakresie sztucznej inteligencji, otwieramy nowe możliwości usprawnienia usług publicznych i wzmocnienia efektywności administracji publicznej – mówi Bartłomiej Nieścierowicz, członek zarządu CGI w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii.

- Dołączenie do CGI otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju, pozwalając wzmocnić ofertę usług i dostarczać naszym klientom jeszcze większą wartość. Współpraca z globalną organizacją, która łączy silną lokalną obecność z przywództwem technologicznym, daje naszemu zespołowi szansę rozwoju w międzynarodowym środowisku – podkreśla Tomasz Matysik, dyrektor sektora publicznego w Comarchu i prezes Comarchu Polska.

Sektor publiczny to jeden kluczowych obszarów działalności CGI. Grupa wspierała dotychczas ponad 2 tys. instytucji publicznych w 15 krajach, m.in. w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Estonii, Finlandii i Wielkiej Brytanii. W Polsce nie była do tej pory mocno obecna w sektorze publicznym i nie konkurowała w największych przetargach. Wyjątkiem jest wygrana w przetargu PSE na wdrożenie centralnego systemu informacji rynku energii (CSIRE) wraz z usługami wspierającymi. Wartość kontraktu to 314,3 mln zł netto. Poza tym jej klientami w sektorze publicznym były PAP czy miasto Wrocław.

Ważny gracz na rynku publicznym

Największe kontrakty Comarchu w sektorze publicznym to m.in. utrzymanie i rozwój systemu PUE dla ZUS czy umowa ramowa na rozwój centralnego systemu zakładu. Znaczący jest również kontrakt z ARiMR na usługi związane z systemem OFSA obsługującym kilkanaście działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W tym roku spółka pozyskała kontrakt z centrum informatyki resortu finansów na rozwój i utrzymanie systemu SZPROT wykorzystywanego przez służbę celną. Klientem w sektorze publicznym Comarchu są też sądy, którym spółka dostarcza system do rejestracji rozpraw. W sektorze publicznym Comarch oferuje rozwiązanie Egeria, czyli system klasy ERP, oraz m.in. EOS, czyli zintegrowany system informatyczny do elektronicznej obsługi spraw przez internet za pomocą e-usług. Wśród klientów Comarchu jest też NFZ. Spółka jest integratorem w ramach Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego NFZ, czyli nowego systemu centralnego funduszu. Zgodnie ze sprawozdaniem Comarchu sektor publiczny w ubiegłym roku wygenerował niemal 190 mln zł przychodów wobec 155 mln zł rok wcześniej.