Od początku działalności w 2015 r. do dziś firma Condo.pl sprzedała 3 tys. nieruchomości wakacyjnych w 17 obiektach wybudowanych przez różnych deweloperów. Siedem z nich już funkcjonuje, dziesięć jest w trakcie budowy, ale wszystkie apartamenty zostały już sprzedane, a 15 jest wprowadzonych do sprzedaży. Według Artura Wacha, prezesa i współwłaściciela Condo.pl, planowane do 2025 r. pozyskanie 2,5 mld zł od inwestorów na budowę hoteli w polskich kurortach wynika z twardych danych – liczby obiektów będących w budowie, w projektowaniu i w procesie planistycznym.

– W 2021 r. po raz pierwszy przekroczyliśmy liczbę 1000 zawartych umów. Nasz plan na 2022 r. zakłada sprzedaż 1500 lokali w hotelach położonych w miejscowościach turystycznych. To odpowiedź na ogromne zainteresowanie Polaków tą formą inwestowania kapitału oraz na nasilenie ruchu turystycznego w polskich kurortach wakacyjnych – mówi Artur Wach.
Stopy nie straszą Condo
Prezes Condo.pl przewiduje, że pozytywny trend się utrzyma. Mimo podwyższenia stóp procentowych i mogącej się pojawić konkurencji ze strony finansowych produktów inwestycyjnych, liczy na grupę wiernych klientów. Z danych firmowych wynika, że 95 proc. klientów Condo.pl to przedsiębiorcy. Z blisko 700 mln zł, jakie wydali w 2021 r. na zakupy, tylko 1 mln zł pochodził z kredytu. Prezes zapewnia, że wielu z nich wraca, by kupić kolejne nieruchomości pojawiające się w ofercie.
– W obliczu inflacji większość naszych klientów traktuje nieruchomości jako świetne zabezpieczenie swojego kapitału. Wielu z nich kieruje się też chęcią posiadania tzw. second home, z którego można samemu korzystać – mówi Artur Wach.
Jedyne, czego Artur Wach się obawia, to wzrost kosztów odtworzeniowych. Ceny materiałów budowlanych i generalnego wykonawstwa rosną szybciej, niż można było przewidzieć jeszcze rok temu, co może wpłynąć na wzrost cen nieruchomości sprzedawanych inwestorom i w efekcie przewyższyć granicę akceptowalnej ceny.
– To może zmniejszyć liczbę projektów, które będą powstawały tylko w tych topowych lokalizacjach, na które zawsze będzie popyt – mówi prezes Condo.pl.
Inwestor i zarządca
Condo.pl uczestniczy w całym procesie powstawania obiektów, począwszy od poszukiwania odpowiednich działek, po ich uruchomienie. Nie prowadzi „fizycznych” biur sprzedaży – klientów pozyskuje przez internet, a inwestorów obsługuje telefoniczne biuro sprzedaży. Firma zajmuje się też zarządzaniem obiektami i obsługą turystów. Pierwsze dwa obiekty, którymi zarządza Condo.pl, to kameralne Apartamenty na Wydmach w Pobierowie i 4-gwiazdkowy hotel Tre Monti w samym centrum Karpacza. W pozostałych zarządzanie znajduje się w rękach operatorów.
Marketing, jakość i lepszą rozpoznawalność na rynku ma zapewnić franczyza międzynarodowych sieci hotelarskich. To oczywiście kosztuje 4-5 proc. przychodów i trzeba spełnić wysokie standardy, ale prezes zapewnia, że w końcowym rozrachunku opłaca się.
– Jako Condo.pl współpracujemy z takimi markami, jak Mövenpick czy marki z grupy Louvre. Ale na naszej platformie sprzedajemy też nieruchomości innych deweloperow pod flagą Holiday Inn, Radisson, Mercure. Obecnie sprowadzamy do Polski markę Voco. To nowa na polskim rynku sieć hoteli pięciogwiazdkowych z grupy IHG, znana z Mediolanu i Shanghaju, podobna do hoteli Indigo z grupy Accor, oferująca obiekty butikowe. Pierwszy taki obiekt realizujemy dla inwestora z Wrocławia w Szklarskiej Porębie – mówi Artur Wach.
Zakupy jednostek condo budziły w ostatnich latach również emocje negatywne, związane z przypadkami deweloperów niewywiązujących się z umów z inwestorami. W 2019 r. KNF i UOKiK prowadziły nawet akcję edukacyjną (kampania Oczarowani.pl), uświadamiającą ryzyko inwestowania w systemie condo. Urzędy zwracały uwagę na mniejsze zabezpieczenie nabywców apartamentów usługowych niż w ustawie deweloperskiej, czy specyfikę rynku hotelowego z jego sezonowością, sprawiającą, że przychody z wynajmu nie są równomierne. Również w „Pulsie Biznesu” opisywaliśmy przypadki nieuczciwych deweloperów i operatorów w tym segmencie rynku i inwestorów, którzy nie mogli odzyskać od nich pieniędzy.
Condo.pl zapewnia, że ryzyko inwestowania swoich klientów minimalizuje wprowadzając umowy notarialne z klientami, umowy franczyzy z operatorami międzynarodowymi oraz dodatkowe zabezpieczenia dla klientów.
Czas na domy
W ofercie Condo.pl pojawiły się ostatnio osiedla willowe budowane przy obiektach hotelowych – obok No Name Luxury Hotel pod Bukowiną Tatrzańską oraz obok Lake Hill w Sosnówce. Według Artura Wacha w Polsce to dopiero początki tego typu obiektów. Znajdujące się w pobliżu hotele udostępniają dodatkową infrastrukturę, taką jak restauracje, baseny, SPA oraz obsługę domów: ochronę, sprzątnie. Szczególne zainteresowanie wynajmowaniem domów pojawiło się w związku z pandemią.
– Nasz pierwszy projekt na Mazurach to właśnie inwestycja tego typu. Na 32 hektarach w Mikołajkach obok obiektów hotelowych powstanie osada złożona ze 150 domów z infrastrukturą. W kompleksie znajdzie się przystań dla łódek, hotel z pełnym zapleczem, a nawet 500 m kw. powierzchni coworkingowej, którą wybuduje inwestor. To cenna nowość, bo dziś coraz więcej branż pozwala swoim pracownikom na pracę zdalną – mówi Artur Wach.
Prezes Condo.pl przekonuje, że inwestycja w Mikołajkach pozwoli na uzyskanie dobrych zwrotów w czasach wyśrubowanych cen. Ze względu na duże przestrzenie (32 ha) w inwestycji nie trzeba budować parkingów podziemnych podnoszących cenę 1 m kw. kupowanych lokali nawet o 1,5 tys. zł. Również koszt wytworzenia domów z elementów prefabrykowanych, jakie są tam planowane, jest stabilniejszy niż koszt budowy z generalnym wykonawcą.
Liczy się pomysł
Jako ciekawostkę, Artur Wach ujawnia, że działkę w Mikołajkach kupiono od Marvipolu, spółki giełdowej specjalizującej się w budowie mieszkań, która przez 10 lat nic na tym terenie nie zrealizowała. Podobna sytuacja była w Łebie, gdzie wspierany przez Condo.pl inwestor nabył teren od JW. Construction.
– Tak duży deweloper nie miał pomysłu, jak zagospodarować tamten teren w Łebie, a my mamy już w stu procentach skomercjalizowany (czytaj: sprzedane wszystkie apartamenty) hotel, który na przełomie kwietnia i maja rozpoczyna działalność, z super ekipą hotelarzy z kilkunastoletnim doświadczeniem z grupy Louvre. Na tej samej działce powstaje budynek apartamentowy sprzedany już w 70 proc. – mówi Artur Wach.
Przewidywane przez lidera sprzedaży condo zakupy 1,5 tys. lokali przez inwestorów w tym roku dobrze ilustrują obecną sytuację na rynku nieruchomości wypoczynkowych, gdzie w realizacji i planach znajduje się ponad 8,5 tys. jednostek. Wydaje się to olbrzymią liczbą, ale uzasadnione jest popytem. Jeszcze dziesięć lat temu nowoczesny rynek turystyczny praktycznie w Polsce nie istniał, a w kurortach nie opłacało się inwestować ze względu na sezonowość i niskie ceny noclegów. Od tego czasu zamożność Polaków wzrosła jednak na tyle, że od pięciu lat obserwujemy rosnący popyt na wakacyjny wypoczynek w nowoczesnych obiektach. Ubiegły rok był pod tym względem rekordowy i to mimo panujących przez trzy miesiące restrykcji spowodowanych przez pandemię.
Inwestorzy są przy tym coraz bardziej ostrożni i nie kupują apartamentów w obiektach nie zapewniających infrastruktury wypoczynkowej i w lokalizacjach bez atrakcji turystycznych. Nowa fala condo to obiekty różniące się od hoteli jedynie nieco uboższą gastronomią, bo goście polubili aneksy kuchenne do przygotowywania mniejszych posiłków w apartamentach.