Z badania przeprowadzonego na zlecenie VanityStyle wynika, że prawie wszystkie firmy z MŚP (92 proc.) oferują swoim pracownikom co najmniej jeden benefit. Świadczenia pozapłacowe zapewnia podwładnym 85 proc. mikro, 97 proc. małych i 94 proc. średnich przedsiębiorstw. Jak wynika z raportu, najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Oferuje je 35 proc. firm, w tym co druga zatrudniająca od 50 do 249 pracowników.
– Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcy. W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tzw. kafelki, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników – mówi Grzegorz Gasiecki, prezes firmy ProPlus.
Troska o zdrowie
Na drugim miejscu wśród najczęściej oferowanych w przedsiębiorstwach benefitów znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe. Organizuje je 29 proc. firm z sektora MŚP. Z kolei co czwarty pracodawca zapewnia podwładnym prywatną opiekę medyczną. Nieco mniej, bo 24 proc. firm, oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek przedsiębiorców umożliwia pracownikom skorzystanie z kart sportowych. Są one coraz popularniejsze.
– Dziś w wielu firmach karty sportowe są integralnym elementem strategii dbania o zdrowie pracowników. Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę kondycji, ale również na redukcję stresu, lepsze samopoczucie i wyższą produktywność zespołów. Regularne ćwiczenia pomagają w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, schorzenia układu krążenia czy depresja - tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.
Duzi mogą więcej
21 proc. firm wręcza podwładnym bony i karty przedpłacone, a 20 proc. zapewnia krótsze godziny pracy w piątki. Z badania VanityStyle wynika, że przedsiębiorcy coraz chętniej zapewniają zatrudnionym dawkę kulturalnej rozrywki. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąta firma, w tym 14 proc. mikro, 20 proc. małych i 26 proc. średnich przedsiębiorstw. Mniej niż jedna piąta firm z sektora MŚP proponuje zatrudnionym kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.
Eksperci podkreślają, że oferta benefitów w sektorze MŚP jest coraz bardziej urozmaicona. Widać jednak duże różnice w podejściu do motywowania pozapłacowego mikro i małych przedsiębiorstw w porównaniu z dużymi firmami.
– Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika. Podczas gdy w mniejszych firmach może on liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego – mówi Joanna Skoczeń.