Coraz więcej firm stawia na nowatorskie projekty

Dorota Zawiślińska
08-12-2016, 22:00

Blisko połowa przedsiębiorców w ciągu roku planuje zwiększyć znacząco wydatki na innowacje. Zdają sobie sprawę, że bez nich nie mają szans konkurować na rynku

Czy polscy przedsiębiorcy chętnie wprowadzają na rynek nowe rozwiązania? Co ich motywuje do opracowania innowacyjnych strategii? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego badania „Kompetencje i strategie innowacyjne polskich firm” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Z raportu wynika, że aż 47 proc. menedżerów zamierza w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy istotnie zwiększyć swój budżet na innowacje. 12 proc. przedstawicieli biznesu chce go podwoić, 18 proc. — zwiększyć o połowę, a 17 proc. — podwyższyć nakłady o jedną trzecią. Uważają też, że mają odpowiednie zasoby, aby temu sprostać.

Jednocześnie chcą poprawiać swoje finanse oraz kompetencje pracowników niezbędne do rozwijania nieszablonowych projektów. Tylko 10 proc. przedsiębiorców nie planuje wydawać na nietuzinkowe przedsięwzięcia więcej niż dotychczas. Autorzy badania podkreślają, że 18 proc. szefów firm ma od lat strategię innowacyjną lub zaczyna ją właśnie wdrażać. Warto dodać, że na etapie jej formułowania jest 16 proc. przedsiębiorstw, a 33 proc. — planuje ją opracować w najbliższym czasie.

— Jeśli te deklaracje się potwierdzą, wkrótce będziemy mieć silny bodziec do rozwoju gospodarki. I, co najważniejsze, rozwój ten będzie oparty na innowacjach, które pozwolą polskim firmom wyjść z pułapki przeciętnego produktu. Liczę, że dzięki funduszom unijnym, które inwestujemy, możemy ten proces jeszcze przyspieszyć — przyznaje Patrycja Klarecka, prezes PARP.

Szybcy naśladowcy

Najwięcej unijnych grantów na nowatorskie projekty dla biznesu zarezerwowanych zostało w programie „Inteligentny Rozwój”. Sfinansują one m.in. badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe nad rozwiązaniami technologicznymi oraz produktami, które pomogą rozwinąć i wzmocnić konkurencyjność firm. Szefowa PARP zwraca również uwagę, że harmonogram konkursów dla przedsiębiorstw przewiduje przyspieszenie kontraktacji projektów we wszystkich agencjach i spółkach Polskiego Funduszu Rozwoju.

Z badania przeprowadzonego przez PARP wynika, że rodzime przedsiębiorstwa szybko dostosowują innowacyjne rozwiązania do swojej działalności. 44 proc. z nich uważnie patrzy na liderów i rozwija się zgodnie z perspektywami branż, w których działają. Co trzecia firma naśladuje już stosowane rozwiązania. Natomiast 20 proc. podmiotów zaczyna działać w obszarze nowatorskich rozwiązań dopiero pod wpływem presji konkurentów.

— Polscy przedsiębiorcy są dość dobrze zorientowani — aby utrzymać się na rynku, muszą wprowadzać nowe produkty, zmieniać technologie i procesy. Świadomych tego jest blisko 60 proc. firm, co czwarta systematycznie wprowadza na rynek nowe produkty, a co trzecia robi to przynajmniej od czasu do czasu — mówi Patrycja Klarecka.

Menedżerowie z aspiracjami

Biznesmeni są świadomi wyzwań, jakie przed nimi stoją. Wiedzą, że sukces wdrożenia innowacji zależy od wielu czynników — m.in. wykwalifikowanej kadry pracowników i odpowiedniego zastrzyku kapitału. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że konieczny jest usystematyzowany sposób dochodzenia od pomysłu do produktu oraz innowacyjna strategia firmy. Ich zdaniem, kreatywnym projektom sprzyja również kultura organizacji pracy w firmie.

— Zarządzający firmami są bardziej gotowi na wprowadzanie innowacji, niż pozwalają im na to zasoby i obowiązujący w firmie model wdrażania — zauważa Paulina Zadura-Lichota, która pilotuje badanie z ramienia PARP.

Klient motorem zmian

Co ciekawe, do opracowania strategii innowacyjnej najczęściej zmuszają firmy nowe technologie oraz potrzeby zgłaszane przez klientów. Tak zadeklarowało odpowiednio: 63 proc. i 55 proc. przedsiębiorców. Na sformułowanie strategii menedżerowie decydują się również po ocenie innowacyjnego potencjału firmy (37 proc. ankietowanych) oraz w sytuacji, kiedy mają większy dostęp do wykwalifikowanej kadry (36 proc.). Rzadziej zmieniają nowatorską wizję biznesu, kiedy pogarsza się ich pozycja rynkowa lub pojawia się nowy konkurent. Powód? Zdaniem autorów badania, w takich przypadkach wdrażają inne, szybsze działania, które mają uchronić ich pozycję na rynku.

— Dla większości przedsiębiorstw to właśnie klient jest tym głównym motorem zmian. Nawet podmioty, które nie mają opracowanej strategii innowacyjnej, twierdzą, że gdyby miała powstać, wynikałaby przede wszystkim z potrzeby zgłoszonej przez klienta — konkluduje Paulina Zadura-Lichota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Coraz więcej firm stawia na nowatorskie projekty