Coraz więcej firm w chmurze

  • Materiał partnera
opublikowano: 20-12-2021, 17:30
aktualizacja: 21-12-2021, 16:36

Gdy do potężnych możliwości Google Cloud doda się znajomość polskich firm, portfel zrealizowanych projektów i zestaw rzadkich na rynku kompetencji skumulowanych w zespole Chmury Krajowej, otrzymamy tandem, który sprawi, że skok do chmury zamiast karkołomnym przedsięwzięciem będzie sprawną przesiadką przedsiębiorstwa na szybsze technologiczne podwozie.

— W przeszłości czasami zdarzały się drobne przerwy w naszych usługach, wyzwaniem była też konieczność ręcznego zarządzania aktualizacjami. W ostatnich latach nie mieliśmy już żadnego przestoju w działaniu serwisu. Procesy są w pełni zautomatyzowane, a my możemy stale liczyć na wsparcie ekspertów Chmury Krajowej oraz Google Cloud — tak korzyści z przeprowadzki do chmury opisuje Tomasz Wartalski, chief innovation officer w fintechu Cinkciarz.pl.

Podkreśla jednocześnie, że ważnym krokiem w tym procesie było podnoszenie kompetencji technologicznych zespołu. Ponad 100 pracowników firmy skorzystało ze specjalnego programu szkoleń i certyfikacji.

— Cały proces oceniamy bardzo wysoko, choć z dzisiejszej perspektywy uważamy, że mogliśmy nawet nieco go przyspieszyć. Dziś nie wyobrażamy już sobie innego modelu działania niż pełna infrastruktura chmurowa — dodaje Tomasz Wartalski.

Czynnik rozwoju

Cinkciarz.pl jest liderem rynku usług wielowalutowych. Udostępnia usługi wymiany walut, przekazów pieniężnych, płatności, karty wielowalutowe, pożyczki wielowalutowe i transakcje na rynku Forex. O tym, jaką rolę w tym sukcesie odgrywa technologia, szef innowacji firmy opowiadał na spotkaniu z cyklu „Chmura od A do Z”, zorganizowanym przez Chmurę Krajową i Google. Od połowy września do początku grudnia w Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Łodzi i we Wrocławiu przedstawiciele biznesu mieli okazję poznać praktyczne zastosowania rozwiązań chmurowych w różnych aspektach działania przedsiębiorstw. Swoim doświadczeniem z wdrażania rozwiązań chmurowych dzielili się przedstawiciele firm z różnych sektorów gospodarki, m.in. VOX, Innobaltica, Virtualo, Gemini Polska, Booksy i Veolia.

— Konieczność zdalnego prowadzenia biznesu i zorganizowania rozproszonej pracy uświadomiła firmom, że cyfrowe technologie, a w szczególności chmura, stały się nie tylko udogodnieniem, ale niezbędną częścią funkcjonowania i rozwoju firmy, zwłaszcza biorąc pod uwagę niestabilność i wiele nieprzewidzianych zmian w otoczeniu biznesowym — wyjaśnia Marta Matysiak, szefowa sprzedaży partnerskiej w Google Cloud.

— Nasz roadshow z Chmurą Krajową był wyjściem naprzeciw tym konkretnym potrzebom klientów, dając im szansę na omówienie możliwości, jakie chmura stwarza w ich branży, oraz nakreślenie ścieżek rozwoju kompetencji chmurowych dla swoich zespołów IT. Wraz ze wzrostem popularności chmury widzimy, iż świadomość potrzeb, ale też korzyści z wdrożenia technologii chmurowych rośnie, jednocześnie generując popyt na jak najszybsze przygotowanie się do rozpoczęcia przygody z chmurą — dodaje.

Dziś przedsiębiorstwa zarówno te cyfrowe, jak i działające w bardziej tradycyjnych branżach mają wspólny mianownik: dane. To najbardziej wartościowe aktywa firmy. Dzięki ich umiejętnemu wykorzystaniu można m.in. podejmować lepsze decyzje biznesowe oparte na analizie w czasie rzeczywistym, usprawniać procesy wewnętrzne czy obsługę klienta. Wiele gotowych rozwiązań, które to umożliwiają, dostępnych jest w chmurze publicznej bez potrzeby inwestowania we własną infrastrukturę oraz istotnego rozbudowywania firmowego działu IT.

Dostępność i skalowalność

— Nasza grupa kapitałowa składa się z ponad 60 spółek i współpracuje z 40 tys. osób. To potężna liczba danych do przetworzenia. Jesteśmy w trakcie procesu dynamicznej digitalizacji naszej organizacji i widzimy duży potencjał wykorzystania w tym procesie możliwości, jakie dają rozwiązania chmurowe. Decydując się na poszerzenie w przyszłości skali korzystania z usług chmurowych, w pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę to, co dla nas najistotniejsze: skalowalność, a także dostępność i wydajność — wyjaśnia Piotr Urbańczyk, wiceprezes Impel SA.

Do grupy należą firmy specjalizujące się w outsourcingu usług dla instytucji i przedsiębiorstw.

— Część działalności naszej firmy, tj. dostarczanie posiłków do szpitali, ochrona czy sprzątanie, musi być wykonywana stacjonarnie, lecz już np. proces przydzielania zadań i organizacji pracy może się odbywać zdalnie, poprzez przeniesienie informacji właśnie do chmury, umożliwiając tym samym łatwy i szybki dostęp do danych — dodaje Urbańczyk.

Filozofia działania

Podobnie myśli coraz więcej firm w Polsce. Według danych Eurostatu odsetek przedsiębiorstw, które korzystają z rozwiązań chmurowych, wzrósł w 2020 r. do 24 proc. z zaledwie 11 proc. na koniec 2018 r. Średnia w UE wynosi 36 proc., nadal jest więc kogo gonić.

— Chmura to w praktyce nowa filozofia działania, która zdejmuje ograniczenia z tradycyjnego myślenia o biznesie — opisuje Dariusz Śliwowski, wiceprezes Chmury Krajowej.

Technologia chmurowa zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo środowiska IT, wspiera organizację w byciu „zwinnym” i umożliwia automatyzację powtarzalnych procesów. Gdy firmowe zaplecze technologiczne jest rozwijane od podstaw w chmurze, wdrażanie nowych projektów zdecydowanie przyspiesza. Dlatego firmy, które wybrały już chmurową ścieżkę transformacji swojego biznesu, notują wzrost produktywności między 25 a 50 proc. oraz lepszy time-to-market od 30 do nawet 60 proc.

— W organizacji rozpatrujemy możliwości użycia chmury publicznej, dlatego szukamy sprawdzonych rozwiązań na rynku. Szczególnie interesują nas funkcjonalności związane z przetwarzaniem danych, wykorzystujące prawie nieograniczoną moc obliczeniową, którą chmura daje. W chmurze widzimy szanse na skorzystanie z usług, których budowanie w wewnętrznej infrastrukturze jest drogie i czasochłonne, a często wręcz niemożliwe — mówi Paweł Bury, szef Departamentu Rozwoju Produktów i Usług Cyfrowych w Kruk SA.

Decydujące bezpieczeństwo

Gdy w chmurze przetwarzane są cenne dla przedsiębiorstwa dane, także te z kategorii szczególnie chronionych prawem, często pada pytanie o ich bezpieczeństwo. Najwięksi dostawcy chmury publicznej, tacy jak Google Cloud, mają w swoim portfolio wiele narzędzi, które umożliwiają efektywne zarządzanie bezpieczeństwem. Ważne, by je umiejętnie dobrać oraz rozróżniać bezpieczeństwo chmury, za które odpowiada dostawca, od bezpieczeństwa w chmurze, za które odpowiadają końcowi użytkownicy chmury.

— W środowisku chmurowym firma sama decyduje o poziomie zabezpieczenia i dostępu do danych w zależności od swojej specyfiki, ale zamiast sprzętu czy dodatkowych licencji wykupuje odpowiednią usługę — wyjaśnia Andrzej Nowodworski, architekt bezpieczeństwa w Chmurze Krajowej. Dobór tych narzędzi to jeden z obszarów, w którym eksperci OChK świadczą usługi na rzecz przedsiębiorstw korzystających zarówno z chmury publicznej, jak i środowisk hybrydowych.

— Dwa czynniki zaważyły na naszej decyzji o przejściu z własnych serwerowni do chmury. To bezpieczeństwo danych i możliwość rozbudowy „naszego miejsca" w chmurze bez konieczności zamawiania fizycznie dodatkowych serwerów — wyjaśnia Edyta Sapijaszko, kierownik Działu Informatyki Wrocławskich Zakładów Zielarskich Herbapol SA. — Obecnie okres oczekiwania na serwery to około pół roku. Gdy do tego dodamy konieczność ciągłej rozbudowy infrastruktury, by sprostać rozwojowi naszej firmy, otrzymamy prostą odpowiedź: chmura daje nam możliwości wzrostu ograniczone jedynie jednym kliknięciem — dodaje.

Chmura to jednak więcej niż skalowalna infrastruktura, uruchamiana elastycznie wraz ze zmieniającymi się potrzebami firm. To także łatwość korzystania z różnego typu gotowych rozwiązań, w tym dostarczanych przez tzw. niezależnych dostawców oprogramowania. Gama dostępnych w tym modelu narzędzi jest niemal nieograniczona. Dość powiedzieć, że obejmuje tak różnorodne zagadnienia jak bezpieczeństwo, marketing, automatyzacja procesów czy zarządzanie ryzykiem. Chmura Krajowa rozwija ekosystem partnerów, którzy swoje oprogramowanie chcą dostarczać jako usługę chmurową.

Zwiększone w ostatnich latach zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi w Polsce przyspieszyło jeszcze w tym roku dzięki otwarciu regionu Google Cloud w Warszawie. To pierwsza infrastruktura obliczeniowa światowego dostawcy usług chmury publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja Google Cloud była możliwa m.in. dzięki współpracy z Chmurą Krajową, z którą technologiczny gigant zawarł strategiczne partnerstwo jeszcze w 2019 r. OChK jest wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań chmurowych w Polsce. W swoim zespole ma ponad 120 certyfikowanych inżynierów i architektów chmurowych. Dzięki temu może się koncentrować na dostarczaniu przedsiębiorstwom i instytucjom publicznym usług dodatkowych, związanych z zarządzaniem środowiskiem IT, bezpieczeństwem, transformacją organizacji i budowaniem kompetencji chmurowych, umożliwiając tym samym pełne wykorzystanie potencjału rozwiązań chmurowych.

Jeden z najbardziej spektakularnych przykładów wykorzystania możliwości Google Cloud i kompetencji Chmury Krajowej to system e-Rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19, zbudowany od podstaw przez zespół OChK w ciągu zaledwie kilku tygodni. System składa się z trzech aplikacji (dla pacjentów, infolinii i pracowników punktów szczepień) połączonych centralną bazą danych. Funkcjonuje od połowy stycznia 2021 r. i jest konsekwentnie rozwijany o kolejne funkcje. W dniach szczytowej popularności zarejestrowano z jego pomocą 880 tys. wizyt na dobę i 122 tys. w ciągu zaledwie jednej godziny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane