CPK ma już dokładny plan

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-06-14 06:00

Spółka budująca Port Solidarność wkrótce złoży wniosek o decyzję środowiskową dla obszaru 28 km kw. Ma już preferowany wariant inwestorski i trzy kolejowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kiedy CPK złoży wniosek o decyzję środowiskową
  • Jak będzie przebiegać tor kolejowy, ile będzie stacji na CPK
  • Czy będzie tam elektrociepłownia
  • Jak będzie dostarczane paliwo lotnicze
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Już wiadomo, w których częściach gmin Baranów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Nowa Sucha, Teresin, Błonie, Radziejowice, Wiskitki i Żyrardów znajdzie się Centralny Port Komunikacyjny. Jak podaje spółka obszary są w dużej mierze rolnicze z przewagą gruntów ornych. Budująca port spółka przygotowała wariant inwestorski, który jest potrzebny do złożenia wniosku o decyzję środowiskową. W środę ruszają nieobowiązkowe konsultacje społeczne, które potrwają do 30 czerwca. Mieszkańcy będą mogli na interaktywnej mapie sprawdzić, czy np. ich działki znajdą się na terenie portu. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony w III kw. b.r. Rozpoczną się wówczas obowiązkowe konsultacje społeczne.

O ile jeszcze w grudniu było wiadomo, że Port Solidarność zostanie ulokowany w obrębie terenu o powierzchni 41 km kw., obecnie ten teren został zawężony do 28 km kw.

- To optymalny wariant pod względem kosztów, czasu i oddziaływania na środowisko. Dla kolei wariant nie został jeszcze ostatecznie potwierdzony, obecnie mamy trzy propozycje. Na pewno jednak tory kolejowe będą przebiegać przez lotnisko częściowo w tunelu, częściowo w wykopie otwartym w tym samym miejscu, warianty kolejowe różnią się na rozplotach i głębokością przejścia torów – mówi Jakub Łoch, zastępca dyrektora biura strategii i planowania podprogramu lotniskowego w CPK.

Jak to będzie
Jak to będzie
Przez CPK ma przebiegać linia kolejowa - częściowo w tunelu i częściowo w wykopie otwartym. Dwie drogi startowe umiejscowione są na linii wschód-zachód równolegle do autostrady A2. Południowa droga startowa została odsunięta o 850 m na zachód względem północnej, żeby nie ingerować w dolinę Pisi Gągoliny. Po południowej stronie od torów znajdzie się tzw. procesor terminala („serce terminala” z m.in. systemem bagażowym i bramkami check-in). Każda z dróg startowych (na północ i na południe od torów) będzie mieć 3800 m długości. Drogi będą od siebie oddalone o 2500 m.
materiały prasowe

Na terenie portu będą trzy stacje: wschodnia dla kolei regionalnych przeznaczona dla osób chcących się dostać do planowanego Airport City, centralna – dla pasażerów CPK i zachodnia dla pracowników m.in. terminala cargo, firm handlingowych czy zajmujących się utrzymaniem i naprawą samolotów. Stacja CPK na poziomie torów znajdzie się ok. 14 m poniżej docelowego poziomu lotniska. Paliwo do portu nie będzie, przynajmniej w początkowym etapie, dostarczane rurociągiem, lecz koleją, a po terenie portu systemem podziemnych hydrantów. Budowa rurociągu byłaby w tak krótkim czasie niewykonalna, twierdzą przedstawiciele spółki. Na terenie portu znajdą się też m.in. odwiert geotermalny, panele fotowoltaiczne, zbiorniki retencyjne i nasadzenia. Spółka chce mieć własne ujęcie wody. Nie będzie natomiast elektrociepłowni.

- W momencie otwarcia lotnisko będzie gotowe, by być w pełni zeroemisyjne, o ile uda się kupić z zewnątrz zieloną energię elektryczną – zaznacza dyrektor CPK.

W planach jest przebudowa dwóch linii energetycznych (o mocach 110 kV i 220 kV), a także rowu melioracyjnego.