Po medialnej burzy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) unieważnił przetarg na audyt harmonogramu dotyczącego inwestycji w lotnisko oraz koleje dużych prędkości (KDP). Konsorcjum, które wygrało postępowanie, otrzymało zero punktów za doświadczenie w obszarze inwestycji kolejowych. Pozostali oferenci dostali natomiast zero punktów za doświadczenie na polu lotniczym. Pracownicy CPK szukali dziś sposobu na rozwiązanie problemu z niefortunnym przetargiem. Z informacji PB wynika, że zamierzają podzielić go na dwie części i dołączyć do trwających osobno postępowań na badanie inwestycji lotniskowej i kolejowych.
Kluczowe oferty wpłyną na kilka tygodni
Do 2 kwietnia CPK czeka na oferty w przetargu, w którym przedmiotem zamówienia jest wykonanie raportu zawierającego ocenę dotychczasowej działalności spółki w zakresie projektów z podprogramu lotniskowego. W specyfikacji przetargowej czytamy, że „przedmiot zamówienia obejmuje: weryfikację zakresu projektów z podprogramu lotniskowego, uwzględniającą analizę przyjętych założeń planistycznych, analizę przyjętego modelu finansowania, biznesplanu i szacowanych nakładów inwestycyjnych, analizę stanu zaawansowania projektów oraz pozyskiwanych decyzji formalno – administracyjnych, analizę wykonalności robót budowlanych z punktu widzenia potencjału wykonawców robót budowlanych i dostępności usług oraz materiałów, ocenę standardów zarządzania projektami i programem” oraz inne elementy, które wykonawca uzna za istotne i niezbędne w celu prawidłowej realizacji zamówienia. Do tego katalogu zostanie dopisany także audyt harmonogramu.
Na 27 marca planowane jest natomiast składanie ofert w postępowaniu dotyczącym oceny dotychczasowej działalności CPK „w obszarze projektowym w części kolejowej”. W specyfikacji tego przetargu już zresztą pojawiały się wymagania dotyczące oceny harmonogramu, ale po unieważnieniu osobnego postępowania na weryfikację terminów, zapisy bieżącego mogą zostać poszerzone. Dołączenie analiz terminowych do kompleksowych przetargów na badanie projektów lotniskowych i kolejowych ma wyeliminować ryzyko złożenia ofert przez audytorów bez doświadczenia. Czy tak się stanie, przekonamy się za kilka tygodni.
Firma HMJ przedstawiła nietypowy pomysł na inwestycję
W unieważnionym właśnie postępowaniu na audyt harmonogramu najwyżej została oceniona oferta firm HMJ, Projekt Plus i Tech-Tor. Informacje o nich opublikował na platformie X Maciej Wilk, były wiceszef LOT-u, zarzucając brak kompetencji i renomy. Warto jednak podkreślić, że niedoszli audytorzy mocno interesowali się projektem CPK. HMJ zamieścił nawet na stronie internetowej własny pomysł na realizację inwestycji, zawierający nietypowe rozwiązania. Proponuje m.in. częściowe parkowanie samolotów w terminalu, doprowadzenie ruchu do lotniska wielokilometrowymi tunelami dojazdowymi – drogowym, kolejowym, a nawet metrem. Podziemna infrastruktura miałaby zapewnić optymalizację dróg kołowania i oszczędność paliwa.