CSFB: Optimus jest wart 3 mld zł

Tomasz Siemieniec
opublikowano: 2000-03-24 00:00

CSFB: Optimus jest wart 3 mld zł

E-commerce w Polsce wzrośnie o 1250 proc. do 2005 r.

Bank inwestycyjny Credit Suisse First Boston w raporcie z 16 marca wycenił Optimusa na 760 mln USD (3 mld zł). W tej cenie zawarto wart 361 mln USD portal Onet. Analitycy wystawili Optimusowi rekomendację „kupuj”.

Zdaniem analityków CSFB, również w Polsce Internet staje się siłą napędową gospodarki. Biorąc pod uwagę to, że Optimus w ciągu dwóch ostatnich lat skutecznie przekształcił się z producenta komputerów (choć nie zamierza rezygnować z tej działalności) w spółkę internetową — według nich — wartość nowosądeckiej firmy powinna rosnąć wraz z rozwojem tego rynku. Analitycy CSFB szacują, że Optimus jest wart 760 mln USD. Tylko portal Onet został wyceniony na 361 mln USD (1,44 mld zł). Ich zdaniem, jedna akcja Optimusa kosztuje 452 zł. Wczoraj na fixingu cena wynosiła 315 zł.

Nadchodzi eksplozja

Analitycy CSFB nie mają wątpliwości, że polski rynek IT będzie rósł w błyskawicznym tempie. Ich zdaniem, liczba internautów zwiększy się z 1,6 mln w 1999 roku do blisko 10 mln w 2005 roku. To oznacza, że co czwarty Polak będzie użytkownikiem tego medium. Analitycy CSFB jeszcze większą dynamikę przewidują dla rynku e-commerce.

— Przypuszczamy, że wartość sektora handlu elektronicznego w Polsce wzrośnie z 8 mln USD (32 mln zł) w 1999 r. do ponad 10 mld USD (40 mld zł) na koniec 2005 r., a więc o 1250 proc. Wierzymy, że Optimus znajdzie się wśród kilku firm, które najbardziej skorzystają na tym wzroście — piszą w swoim raporcie Andrzej Nowaczek i Tomasz Bardzilowski z londyńskiego oddziału CSFB.

Wartość zakupów dokonywanych on-line ma wynieść w 2003 roku blisko 2,7 mld zł, z czego należąca do Optimusa i Polsatu firma eMarket ma zagospodarować 5 proc., czyli 135 mln zł. W tym czasie z tego typu usług będzie korzystać regularnie ponad 416 tys. osób.

Dynamicznie, choć już wolniej, będzie rosła wartość rynku reklam zamieszczanych w Internecie. Już w 2000 roku reklamodawcy mają przeznaczyć na ten cel 13,6 mln zł, a w 2005 roku 488 mln zł.

PC stabilne

Spokojniejsza sytuacja będzie panowała na rynku PC-ów, choć nie oznacza to wcale stagnacji. W 2001 roku sprzedaż komputerów PC ma wynieść 917 tys. sztuk, co oznacza wzrost o jedną czwartą w porównaniu z 1999 r. Zdaniem CSFB, Optimus zachowa w tym czasie swój 13-proc. udział w rynku.

Wśród silnych stron nowosądeckiej spółki autorzy raportu wymieniają: silną markę, prorynkowo nastawiony zarząd, wartościową bazę klientów oraz już funkcjonujące firmy córki, jak Onet czy eMarket. Słabą stroną spółki jest brak możliwości świadczenia usług dostępu do Internetu, a przez to brak kontroli nad użytkownikami.