CSR: więcej szans już nie będzie

Finansowanie: Żadna firma z Podlasia i Opolskiego nie była zainteresowana dotacjami na CSR w pierwszym naborze. Teraz mogą to nadrobić

Trwa drugi w historii nabór wniosków, w którym można zgarnąć granty na działania społecznie odpowiedzialne. Nie są to dotacje unijne — pieniądze przekaże Szwajcaria w ramach programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Z drugiego rozdania skorzystać mogą tylko mikro-, małe i średnie firmy, które działają od co najmniej pół roku. Każda z nich może dostać do 100 tys. zł.

Zainteresowani przedsiębiorcy muszą się jednak pospieszyć — projekty można składać tylko do poniedziałku do godz. 16.30. Konkursowe zmagania ponownie przeprowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Co najmniej jeden obszar

Dofinansowanie obejmie projekty związane z co najmniej jednym z trzech obszarów działania firmy: środowiska naturalnego, relacji z personelem lub zaangażowania społecznego. Projekty mogą dotyczyć jednego, dwóch lub wszystkich trzech sfer. Finansowa pomoc pokryje maksymalnie 70 proc. wydatków przedsięwzięcia. To oznacza, że przy kwocie wsparcia do 100 tys. zł całość kosztów projektu nie może przekraczać 142,8 tys. zł.

Podczas pierwszego naboru złożonych zostało 107 wniosków. Porównując regiony, zdecydowanie największą aktywność wykazali przedsiębiorcy z Mazowsza, którzy stworzyli 26 projektów, oraz ze Śląska — 16.

Na drugim biegunie są województwa podlaskie i opolskie — tam nie znalazła się żadna firma zainteresowana dotacjami na CSR. Ostatecznie selekcyjne sito przeszło 40 przedsięwzięć. Najwięcej dotacji powędrowało na Śląsk (6), Mazowsze oraz Dolny Śląsk (po 5).

— Te trzy województwa są jedynymi, w których budżet przewidziany na pierwszy nabór został wyczerpany. Co z pozostałymi funduszami? Niewykorzystane pieniądze z pierwszego konkursu zostaną w regionach przesunięte na drugi nabór. Tam będzie więcej grantów do zdobycia — tłumaczy Anna Moniszka, specjalistka z departamentu programów pilotażowych PARP.

Bez strategii ani rusz

Co istotne — zakładane przedsięwzięcia powinny być zgodne ze strategią CSR wprowadzoną w firmie. Dotacje mogą trafić także do przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze takiego planu — musi być on jednak elementem wdrażanego projektu. Taki plan wciela w życie drukarnia Opinion Strefa Druku, która dostała grant w pierwszym konkursie.

— Strategia pozwala uporządkować i spoić realizowane przez nas działania CSR. Przy jej pomocy chcemy nawiązać długofalowy dialog z kluczowymi interesariuszami i dowiedzieć się, jak nas oceniają. Aby poprawić systemy zarządzania, niezbędne są też audyty. Dzięki tym działaniom dowiemy się, czego i w jakich obszarach nam jeszcze brakuje — mówi Sylwia Sędrowicz, menedżer HR w drukarni Opinion Strefa Druku.

O tym, że warto wystartować w konkursie i wdrażać działania CSR, przekonują też eksperci.

— Korzyści dla firm to m.in. wzmocnienie marki, przyciąganie i utrzymywanie ukierunkowanej na przyszłość kadry, zaangażowanie pracowników i zwiększona wydajność. Firma zyskuje też większą przejrzystość. Jak zacząć? Od analizy faktów: w jaki sposób przedsiębiorstwo mierzy, zarządza i monitoruje wpływ na środowisko. A potem wybrać długofalową strategię. Nie można zapomnieć o pracownikach, którzy mają kluczowe znaczenie dla udanego wdrożenia planu CSR — mówi Veronica Heaven, dyrektor zarządzający firmy konsultingowej The Heaven Company.

Uwaga na błędy

Jeśli przedsiębiorcy marzą o otrzymaniu dotacji, muszą wystrzegać się błędów — a od tych aż roi się w składanych do tej pory wnioskach. — Jednym z najczęstszych był brak w dokumentach jednego z koniecznych załączników. Według wytycznych potrzebne są dane z trzech ostatnich lat obrachunkowych, formularz informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis i kopie zaświadczeń o tego typu wsparciu. Kolejnym często spotykanym uchybieniem jest niezgodność budżetu projektu z oświadczeniem o VAT — podkreśla Anna Moniszka. Jedna firma może złożyć w konkursie tylko jeden wniosek.

Jakie projekty mają szanse na dotacje w konkursie CSR

Obszar Przedsięwzięcie

Środowisko — wzmocnienie efektywności materiałowej i energetycznej towaru naturalne lub usługi przez zmniejszenie zużycia materiałów/surowców, redukcję odpadów — działania dotyczące ekoproduktu — wdrożenie lub poprawa zarządzania środowiskowego, np. EMAS, ISO 14001, Program Czystszej Produkcji, Błękitny Anioł, Ecolabel, Energy Star, Euroliść, PEFC Relacje z personelem — budowanie kultury CSR przez zwiększenie udziału pracowników przedsiębiorstwa w zarządzaniu firmą, wolontariat pracowniczy, zaangażowanie pracowników we wdrażanie strategii CSR — wdrażanie standardów, np. SA8000, OHSAS18001, „Zatrudnienie Fair Play”, AA1000 Zaangażowanie — wdrożenie raportowania wg standardu Światowej Inicjatywy społeczne Sprawozdawczej (Global Reporting Initiative — GRI) — wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw — zaangażowanie w dobrowolne działania i partnerstwa lokalne

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / CSR: więcej szans już nie będzie