CUPT wysyła pociągi na boczne tory

Dokumenty niezbędne do rozliczenia dotacji z UE na zakup taboru budzą wątpliwości urzędników. Jeśli sprawa szybko się nie wyjaśni, pieniądze przepadną

Zakup pociągów miał zabezpieczyć Polskę przed utratą unijnych funduszy, których nie udało się wydać na modernizację torów. Na finiszu okazuje się jednak, że rozliczenie inwestycji taborowych, które ma refinansować Bruksela, stoi pod znakiem zapytania. Jest na to czas do końca roku.

Temat wywołały PKP Intercity, zgłaszając wątpliwości dotyczące dokumentów potrzebnych do dopuszczenia do eksploatacji kupowanych przez spółkę pojazdów flirt3 (od konsorcjum Stadler — Newag) oraz dart (od Pesy). Niezbędne są one także do rozliczenia przekraczającego 1 mld zł unijnego refinansowania. Sprawa dotyczy spełnienia przez tabor unijnych norm (a precyzyjnie: technicznych specyfikacji interoperacyjności — TSI), z którymi zgodne powinny być kupowane pociągi. A nie są.

Urząd nierychliwy

Zacznijmy jednak od początku, czyli od pisma PKP Intercity wysłanego do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w sierpniu 2015 r. „W toku wykonania obu umów pojawiły się wątpliwości dotyczące dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów TSI określonych w umowach dostawy” — napisał wówczas Piotr Rybotycki, wiceprezes PKP Intercity.

Chodzi o interpretację zapisów wniosku o dofinansowanie unijne, zgodnie z którym pojazdy „będą posiadały deklaracje zgodności z obowiązującymi normami środowiska, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności”. Tymczasem 30 października 2015 r.

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wydał dla dartów i flirtów zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów „niezgodnych z TSI”. CUPT długo zwlekało z odpowiedzią, ale trzy dni przed decyzją UTK zgłosiło w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zastrzeżenia, dotyczące nie tylko dokumentacji PKP Intercity, ale wszystkich beneficjentów, którzy w mijającej perspektywie kupowali tabor, licząc na unijne refinansowanie.

„Według oceny CUPT, jedynie uzyskanie przez pojazdy zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji (…) pojazdu zgodnego z TSI stanowi jednoznaczne i niebudzące wątpliwości potwierdzenie” — napisał Paweł Szaciłło, p.o. prezesa CUPT w piśmie do MIR 27 października 2015 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / CUPT wysyła pociągi na boczne tory