Cyfrowy przepis na realny wzrost

opublikowano: 03-03-2016, 22:00

Niektóre małe firmy rozwijają się szybciej od innych — przewagę daje im mariaż nowych technologii i narzędzi HR.

Aby wyłowić czynniki, które mają największy wpływ na rozwój małych przedsiębiorstw, zwłaszcza w trzech sferach — marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, Salesforce zapytał 3,8 tys. menedżerów z dziewięciu państw. Wniosek: o sukcesie decyduje koncentracja na potrzebach klienta, czego nie da się osiągnąć bez wdrożeń IT i inwestycji w kapitał ludzki.

Trzy filary

— Siedem na 10 najskuteczniejszych firm twierdzi, że ich pracownicy mają wszystko, co niezbędne, by zadowolić klienta: dostęp do informacji, możliwość udzielania odpowiedzi i elastycznego rozwiązywania spraw, znajomość historii klienta — wymienia Grzegorz Lisiecki, dyrektor sprzedaży Salesforce w Polsce i krajach bałtyckich. Koncentracja na potrzebach konsumentów nie byłaby możliwa bez technologii, wśród których wyróżniają się trzy kategorie rozwiązań. Pierwszą są aplikacje mobilne usprawniające sprzedaż, obsługę pozakupową i serwis — w najbliższych dwóch latach małe firmy chcą ponaddwukrotnie zwiększyć aktywność i wydatki na tym polu. Druga grupa narzędzi IT, wynosząca działalność gospodarczą na wyższy poziom, to analityka biznesowa — nie dość, że daje wgląd w potrzebyposzczególnych nabywców, to jeszcze ułatwia integrację marketingu i sprzedaży. Trzeci zestaw pomocnych innowacji cyfrowych tworzą: marketing automation, mobile marketing i media społecznościowe. Tytułem wyjaśnienia: martketing automation pozwala firmom automatyzować i mierzyć zadania marketingowe, natomiast mobile marketing to wykorzystanie urządzeń przenośnych, głównie smartfonów, do przeprowadzania akcji promocyjnych i reklamowych.

— Co do mediów społecznościowych — małe firmy przestają postrzegać je jako przestrzeń do budowania marki. Teraz widzą w nich przede wszystkim możliwość zwiększania przychodów — tłumaczy Grzegorz Lisiecki. Niemal co piąty ankietowany (18 proc.) twierdzi, że główne źródło przychodów ich firm zależy od marketingu w tzw. socialmedia. 65 proc. firm chce znacznie zwiększać wydatki na marketing w tym kanale.

Rozwijanie talentów

Jest tylko jedno „ale”: sama transformacja cyfrowa nie da przedsiębiorstwu przewagi konkurencyjnej. Innowacje technologiczne trzeba sprzęgnąć chociażby z właściwą polityką personalną. Wygrają te firmy, które zabiegają o pozyskanie i utrzymanie tzw. talentów. 42 proc. szefów sprzedaży w małych podmiotach uważa, że odpowiednia liczba wartościowych pracowników i zapewnienie im satysfakcji to bardzo ważny czynnik sukcesu. Co może być zaskakujące — duże firmy swoje kadry i kompetencje cenią nieco mniej: tylko 35 proc. ich menedżerów szansę na rozwój widzi w tzw. czynniku ludzkim. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu