Czas się zabrać za naprawę torów

Agata Hernik
opublikowano: 09-07-2009, 00:00

Przewozy intermodalne nie są w Polsce popularne z powodu złego stanu infrastruktury kolejowej.

Przewozy intermodalne nie są w Polsce popularne z powodu złego stanu infrastruktury kolejowej.

Transport intermodalny jest najlepszym rozwiązaniem dla tych, którym się nie spieszy i wysyłają dużo ładunków na dużą odległość. Stan infrastruktury kolejowej — aż na około 13 proc. linii obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 – 30 km/h — i brak terminali przeładunkowych powoduje, że transport intermodalny jest za drogi i za wolny.

— Udział przewozów intermodalnych w przewozach kolejowych ogółem to mniej niż 4 proc., a polskie terminale kontenerowe odnotowują udział kolei w całkowitych obrotach w relacjach lądowych na poziomie poniżej 20 proc. — mówi Dariusz Mierkiewicz, dyrektor ds. marketingu i rozwoju w PCC Intermodal.

Szansa w tranzycie

Iwetta Drewko-Bieńkowska, dyrektor ds. spedycji kolejowej w Rohlig Suus Logistics, zauważa, że opłacalność wybranego środka transportu zależy od rodzaju przewożonych towarów i ich ilości. W przypadku dużych przesyłek — ponadgabarytowych lub masowych, takich jak ciężkie maszyny, linie produkcyjne — połączenia kombinowane (np. kolejowo-drogowe) są najtańsze, zwłaszcza w przypadku odległych punktów przeznaczenia, np. w krajach Azji. Jednak w innych przypadkach wykorzystanie dwóch środków transportu przestaje się opłacać.

— W Polsce przewozy intermodalne stosowane są znacznie rzadziej w transporcie wewnętrznym z uwagi na niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę, a także fakt, że odległości w kraju wynoszą mniej niż tysiąc km. Kiedy towar trzeba dostarczyć szybko, w systemie door to door, transport drogowy jest znacznie bardziej opłacalny — mówi Iwetta Drewko-Bieńkowska.

Polska jest ważnym punktem w tranzycie pmiędzy Europą Zachodnią i Azją, gdzie tory mają inną szerokość, więc ma warunki, by się stać centrum przeładunkowym dla przewoźników na tej trasie. Innym ważnym szlakiem jest połączenie Austrii, Czech i Słowacji z Bałtykiem. Dziś te kraje korzystają z połączeń przez Niemcy, które oferują lepsze i tańsze usługi.

Czas na inwestycje

O inwestycjach infrastrukturalnych jako sposobie przetrwania kryzysu mówi się od dawna — na nieszczęście dla kolei głównie w kontekście dróg. Tymczasem opłakany stan torów, obiektów inżynieryjnych, brak systemów bezpiecznej kontroli jazdy, pozwalających na kursowanie pociągów z prędkością powyżej 160 km/h, i za mała liczba bezkolizyjnych, wielopoziomowych skrzyżowań z drogami kołowymi, aż się proszą o solidny zastrzyk inwestycji. Specjaliści zauważają, że teraz jest na nie najlepszy czas.

— Wykorzystując czas spadku czy stagnacji na inwestycje, dajemy szansę transportowi intermodalnemu — mówi Dariusz Mierkiewicz.

Przewiduje też, że gdyby przybyło intermodalnych terminali kontenerowych, to w ciągu 3 – 5 lat zaobserwujemy gwałtowny wzrost liczby kontenerów na torach.

Agata Hernik

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane