Czeskie piwo się odbiło

opublikowano: 11-04-2019, 22:00

Browarnicy zza naszej południowej granicy się cieszą — po latach spadku spożycia piwa w zeszłym roku Czesi zaczęli wreszcie pić więcej.

Łączna produkcja czeskich browarów wzrosła w zeszłym roku o prawie 5 proc., do 21,3 mln hl, zaś spożycie (per capita) o ponad 2 proc., do 141 litrów — wynika z najnowszych danych Czeskiego Związku Browarników i Słodowników (ČSPS).

Przeciętny Czech — wliczając niemowlęta i starców — wypił w zeszłym roku 282 duże kufle złocistego napoju. To o sześć więcej niż rok wcześniej. Spożycie piwa spadło tam wtedy do najniższego poziomu od… połowy lat 60., co oczywiście spowodowało, że czescy browarnicy zaczęli bić na alarm. Dodajmy, że Czesi mimo tego spadku pozostali niekwestionowanymi liderami wśród największych piwoszy świata, zostawiając w tyle Niemców i Austriaków, którzy wypijają przeciętnie nieco ponad 100 litrów rocznie, oraz Polaków — z wynikiem bardzo bliskim 100 l. Mimo wzrostu krajowej konsumpcji wzrost produkcji wynikał w znacznie większym stopniu z rosnącego eksportu.

— W zeszłym roku wywieźliśmy za granicę 5,2 mln hl piwa, co jest historycznym rekordem. Pierwszy raz udało się nam przekroczyć granicę 5 mln hl — mówi cytowana przez czeskie media Martina Ferencová, dyrektor wykonawcza ČSPS.

Ten wynik oznacza wzrost eksportowego wolumenu prawie o 12 proc. Czeskie piwo trafia głównie na rynki państw Unii Europejskiej, przede wszystkim do krajów sąsiednich — Słowacji i Niemiec (odpowiednio 14 proc. i 9 proc. całego eksportu). Na każdy z tych rynków trafia ponad milion litrów czeskiego piwa. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się eksportowych kierunków są obecnie Węgry. W zeszłym roku spożycie czeskiego piwa wzrosło tam aż o 60 proc. Wzrósł również eksport poza UE, który stanowił w zeszłym roku jedną czwartą ogólnej zagranicznej sprzedaży czeskich browarów. Wyróżniającym się kierunkiem jest Rosja, która kupiła 375 tys. hl złocistego napoju „made in Czech Republic”, czyli o 54 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czechy są nie tylko eksporterem, ale też importerem piwa. Zainteresowanie zagranicznymi markami stale rośnie. O ile w 2014 r. Czesi wypili 291 tys. hl obcego piwa, o tyle w zeszłym roku było to już prawie dwa razy więcej — 395 tys. hl. Importowany napój pochodzi przede wszystkim z państw UE (spoza Unii przyjechało do Czech w 2018 r. tylko 8 tys. hl), a największym dostawcą jest… Polska.

Czesi sięgają również chętnie po produkty browarów węgierskich oraz belgijskich. Główni czescy producenci piwa to Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken oraz państwowy Budějovický Budvar. Oprócz nich w kraju funkcjonuje około 30 niezależnych przemysłowych browarów i około 440 tzw. minibrowarów.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane