Czy NBP pójdzie w ślady banków z regionu?

Mariusz Zaród, zastępca dyrektora departamentu inwestycyjnego w Quercus TFI
opublikowano: 25-08-2021, 20:00

We wtorek Narodowy Bank Węgier podniósł stopy procentowe. Trzecia z rzędu podwyżka o 30 pkt baz. wywindowała koszt pieniądza do 1,5 proc. Obecnie Węgrzy mają najwyższe stopy procentowe w całej Unii Europejskiej. Dodatkowo zdecydowano o ograniczeniu skupu aktywów z 60 do 50 mld HUF tygodniowo. Bieżące zakupy będą skoncentrowane na długoterminowych obligacjach, aby utrzymać płaską krzywą rentowności i obniżyć koszty finansowania. Zarówno komunikat, jak i konferencja po posiedzeniu nadal mają jastrzębi wydźwięk. Na najbliższych posiedzeniach należy spodziewać się kolejnych podwyżek i dalszego, stopniowego wygaszania luzowania ilościowego.

Podobną politykę monetarną prowadzi Czeski Bank Centralny. Dotychczas dwukrotnie podwyższył stopy procentowe: w czerwcu i w sierpniu. Do kolejnej podwyżki dojdzie prawdopodobnie na najbliższym posiedzeniu pod koniec września. Obydwa kraje mają obecnie znacznie ostrzejszą politykę pieniężną niż ta, którą prowadzi Narodowy Bank Polski.

Sytuacja gospodarcza nie różni się znacząco pomiędzy Polską a Węgrami. Silny wzrost gospodarczy w drugim kwartale w związku z bardzo niską zeszłoroczną bazą oraz podwyższona inflacja będą nam towarzyszyć przez najbliższe miesiące. Jednak NBP nie chce pójść wzorem swoich regionalnych odpowiedników. Prezes Adam Glapiński utrzymuje gołębie nastawienie i wielokrotnie powtarzał, że prowadzonej przez niego instytucji bliżej jest do Europejskiego Banku Centralnego, który nie zamierza w najbliższym czasie normalizować polityki monetarnej, niż do banków centralnych z Czech czy Węgier.

Pierwszych podwyżek stóp procentowych w Polsce należy spodziewać się dopiero na początku przyszłego roku, a ścieżka normalizacji będzie bardzo powolna. To powinno sprzyjać stabilizacji na rynku długu skarbowego, ale będzie negatywne dla złotego, która osłabi się, zwłaszcza do węgierskiego forinta i czeskiej korony.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane