Zaledwie 14 proc. organizacji na świecie i tylko 6 proc. w Polsce jest w pełni przygotowanych do zastosowania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Jednocześnie 61 proc. respondentów ze świata i 47 proc. z Polski przyznaje się do poważnych obaw o swój biznes, jeśli nie podejmą działań w tej dziedzinie w ciągu najbliższych 12 miesięcy - wynika z raportu Cisco AI Readiness Index.
Możliwości i wyzwania
Analiza wykazała, że aż 84 proc. globalnych i 89 proc. polskich przedsiębiorców uważa, że sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na ich działalność biznesową. Jednakże rodzi ona nowe wyzwania związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych – szczególnie tych, którymi dysponują firmy. Według 81 proc. globalnych respondentów obawa ta wynika z zamknięcia informacji w istniejących silosach. W naszym kraju tego zdania jest aż 92 proc. ankietowanych.
Z raportu wynika, że firmy podejmują wiele proaktywnych działań, aby przygotować się na przyszłość skoncentrowaną na sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość przedsiębiorców w Polsce i na świecie (odpowiednio 95 i 97 proc.) stwierdziła, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wzrosła priorytetowość wdrożenia technologii AI w ich organizacji. W Polsce aż 95 proc. firm ma już zbudowaną strategię związaną ze sztuczną inteligencją lub jest w trakcie jej opracowywania. Za dziedziny o najwyższym stopniu pilności dla wdrożeń rozwiązań AI przedsiębiorcy uważają infrastrukturę IT i cyberbezpieczeństwo.
Wyzwaniem dla przedsiębiorstw może okazać się także obciążenie infrastruktury sieci. Aby odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na zasilanie i moc obliczeniową AI, 86 proc. polskich firm będzie potrzebować dodatkowych procesorów graficznych (GPU) w centrach danych.
Weź udział w konferencji “Umowy IT - aspekty prawne i praktyczne” >>
Stopień gotowości firm
W badaniu Cisco AI Readiness Index firmy zostały podzielone na cztery grupy określające różne poziomy gotowości organizacyjnej na wdrożenie i wykorzystanie AI. Pacesetters to przedsiębiorstwa w pełni przygotowane, Chasers - umiarkowanie przygotowani, Followers – z ograniczoną gotowością, a Laggards – nieprzygotowani. Tylko 14 proc. organizacji na świecie i 6 proc. w Polsce jest w pełni przygotowanych na zastosowanie sztucznej inteligencji. Z kolei ograniczoną gotowość wskazuje 61 proc. firm w Polsce, a 48 proc. globalnie. Są także biznesy zupełnie nieprzygotowane na technologię AI w swoich strukturach - na świecie ich odsetek wynosi 4 proc., w Polsce 3 proc. Około jedna trzecia firm (30 proc. w Polsce i 34 proc. na świecie) znalazła się w kategorii Chasers, czyli umiarkowanie przygotowanych.