DAEWOO WYŁOŻY BLISKO 2,5 MLD ZŁ ...
Siemens Finance i BPH pomogą Koreańczykom sfinansować budowę fabryki
Kosztem około 2,5 mld zł koncern Daewoo zamierza zbudować w Lublinie fabrykę samochodów dostawczych. Koreański czebol ma zamiar skoncentrować się w Polsce właśnie na produkcji pojazdów tego typu.
Polska część Daewoo, mimo katastrofalnej sytuacji finansowej spółki matki, nie zamierza zrezygnować z planowanej inwestycji. Na terenie lubelskich zakładów Dae-woo Motor Polska realizowane jest jedno z największych przedsięwzięć w branży motoryzacyjnej. W Lublinie produkowany będzie nowy model dostawczego samochodu. Jego prototyp został już zaprezentowany członkom konsorcjum, które ma współfinansować przedsięwzięcie.
Niemal pewnym kandydatem do jego zorganizowania jest krakowski Bank Przemysłowo-Handlowy. Znaczna część wyposażenia fabryki zostanie sfinansowana poprzez leasing. Leasingodawcą będzie prawdopodobnie Siemens Finance — polska część niemieckiej spółki Siemens Finance & Leasing. Kondycja finansowa Daewoo jest obecnie analizowana w centrali Siemensa w Monachium. Ostateczna decyzja zapadnie w najbliższym czasie.
Możliwy alians
Zgodnie z planem restrukturyzacji, czebol miał skoncentrować się na produkcji samochodów osobowych. Daewoo rozważa też podobno sprzedaż fabryki samochodów na warszawskim Żeraniu. Miałaby ona, lub jej część, trafić w ręce General Motors.
— Rozmowy, jakie toczą się między koncernem General Motors a firmą Daewoo, dotyczą możliwości współpracy w różnych zakresach. Nie uwzględniają jednak kwestii sprzedaży Żerania — zapewnia Zbigniew Lazar, dyrektor działu PR GM Poland i Opel Polska.
6 sierpnia władze General Motors i Daewoo podpisały memorandum o kontynuacji rozmów dotyczących ewentualnej współpracy w wybranych jednorazowych transakcjach. Wynika z tego, że GM może jednak przejąć część inwestycji Daewoo.
W połowie sierpnia dziennik, „Financial TimesŐŐ podał, bez powoływania się na źródła, że General Motors jest zainteresowany przejęciem koreańskich inwestycji w Korei, Indiach oraz w Polsce.
Alternatywa
Wydzielona część żerańskiej fabryki, gdzie znajduje się montownia jednego z modeli Opla, jest własnością firmy Adam Opel AG, wchodzącej w skład General Motors. Koncern zainwestował ponadto ponad 530 mln DEM (1,1 mld zł) w budowę modułowej fabryki w Gliwicach. Całkowity koszt tej inwestycji wyniesie w przyszłym roku prawie 1 mld DEM (2,14 mld zł). Mało prawdopodobne jest więc, iż GM kupi fabrykę na Żeraniu. Nie jest jednak wykluczone, że w związku z jej podziałem na 11 spółek część z nich może trafić w ręce Amerykanów.
WSZYSTKO NA JEDNĄ KARTĘ: Konieczna restrukturyzacja grupy Daewoo w Polsce i zdecydowane postawienie na produkcję samochodów już w przyszłym roku może doprowadzić do spełnienia marzeń Koreańczyków, by pod względem udziału w rynku wyprzedzić największego konkurenta, czyli FIAT-a. Teraz obie marki idą niemal łeb w łeb. fot. Borys Skrzyński