Dane o sprzedaży detalicznej w Polsce gorsze od prognoz

ARŻ, PAP
opublikowano: 2025-07-22 10:27

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2025 r. wzrosła o 2,2 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 1,8 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. To odczyty niższe od oczekiwań analityków.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 3,9 proc. w ujęciu rocznym oraz wzrost o 0,3 proc. w ujęciu miesięcznym. W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,7 proc. rdr.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w czerwcu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,2 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku, natomiast w porównaniu z majem br. wzrosła o 0,7 proc. - podał GUS.

Wzrost sprzedaży odzieży, spadek żywności

W ubiegłym miesiącu znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 11,8 proc.), „meble, rtv, agd” (o 10,2 proc.), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,7 proc.), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,8 proc.), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 5,7 proc.).

W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 1,0 proc. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupie „pozostałe” (o 4,0 proc).

W czerwcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 8,0 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2 do 8,7 proc. Spośród grup o znaczącym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,6 proc. przed rokiem do 23,0 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,2 do 17,7 proc.). Spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,4 do 20,1 proc.).