Dawcy Szpiku spod Miedzianego Serca

MM
opublikowano: 28-03-2014, 00:00

Wspierane przez KGHM w ramach akcji „Miedziane Serce” akcje wolontariatu obejmują projekty od stworzenia prężnej organizacji dawców — Drużyny Szpiku Miedziowego Towarzystwa Sportowego KGHM, która pozyskała już 700 potencjalnych dawców szpiku, poprzez zbiórkę odzieży aż do koncertów charytatywnych

Każdego roku w Polsce co 1,5 godziny wykrywana jest u kogoś białaczka. Rocznie diagnozowanych jest 10 tys. przypadków nowotworu krwi. Jak powiedział na konferencji prasowej jeszcze w 2011 roku prof. Jacek Wachowiak, szef Kliniki Hematologii i Chorób Rozrostowych Układu Krwiotwórczego w Poznaniu, wiele z tych osób będzie wymagało lub już wymaga przeszczepu szpiku lub komórek krwiotwórczych. Jednak jedynie co czwarta osoba znajdzie dawcę wśród rodziny; aż 75 proc. wymaga pozyskania komórek od dawcy niespokrewnionego. Dla nich jedyną szansą są dawcy szpiku. Działająca przy Miedziowym Towarzystwie Sportowym KGHM Drużyna Szpiku chce właśnie dać chorym na białaczkę „szanse na drugie życie”. Organizacja, będąca częścią ogólnopolskiej Drużyny Szpiku, której założycielem jest Fundacja Dar Szpiku z Poznania, rozwija się w szybkim tempie. W czasie XXVIII Biegu Barbórkowego w październiku 2013 roku wolontariusze Drużyny pozyskali 600. potencjalnego dawcę — Ewelinę Kosior. „Zarejestrowałam się z chęci niesienia pomocy innym. Nie mam nic do stracenia, a mogę podarować innemu człowiekowi życie, jeśli nadarzy się taka szansa. Nie znam osoby chorej na białaczkę, ale ktokolwiek by to nie był, chętnie udzieliłabym takiej pomocy” — powiedziała tuż po rejestracji Ewelina Kosior. Obecnie przy zaangażowaniu około 60 pracowników KGHM w działania Drużyny na liście dawców znajduje się ponad 700 osób. „Wolontariat może przyjąć różne formy w zależności od możliwości organizacyjnych i finansowych firmy, a także od skali zaangażowania pracowników. W swojej istocie takie działania oparte są głównie na zaangażowaniu ludzi i poświęceniu swojego czasu na rzecz innych. To wciąga i chce się w pomoc jeszcze bardziej angażować”— mówi Paweł Oboda, dyrektor Departamentu Komunikacji i CSR KGHM. W trakcie zeszłego roku, od stycznia 2013, w trakcie dużych, ogólnopolskich imprez sportowych, jak np. Bieg Piastów, Maraton Poznański czy mecze KGHM Zagłębia Lubin, wolontariusze z Drużyny przeprowadzili kilkadziesiąt akcji rejestracji potencjalnych dawców szpiku. Akcje takie prowadzone były także w oddziałach firmy. Członkowie Drużyny nie tylko zarejestrowali ochotników, ale także prowadzili akcje edukacyjne „Podziel się życiem” dotyczące białaczki, sposobów walki z tą chorobą czy przeszczepów. Drużyna Szpiku ma na swoim koncie także akcje ratunkowe. W styczniu 2013 w Dreźnie oddał szpik należący do Drużyny Marek Cygańczuk, pracownik ZG „Polkowice- Sieroszowice”. Biorcą została 38-letnia Amerykanka. Przeprowadzono w obecnym roku także dwie podobne akcje oddania szpiku, ratujące ludzkie życie. Obecnie Drużyna Szpiku rozszerza swoją działalność — zamierza wyjść do młodych, organizując program i akcje rejestracyjne wśród młodzieży. W maju br. wolontariusze Drużyny odwiedzą szkoły ponadgimnazjalne w Lubinie. Ma to być kolejny etap akcji „Podziel się życiem”, tym razem zachęcający młodzież do włączenia się w działania dawców szpiku oraz promocję dawstwa. Jednak Drużyna Szpiku to tylko jedna z wielu akcji wolontariatu wspieranych przez KGHM w ramach programu „Miedziane Serce”. Program ten jest bowiem działaniem, mającym na celu koordynację oddolnych projektów mieszkańców regionu — wolontariuszy, dla których istotne jest dobro wspólne oraz działania na jego rzecz. „W firmie od lat pojawiają się indywidualne inicjatywy pracowników, którzy sami z siebie chcą pomagać innym.

Wolontariusze w trakcie koncertu charytatywnego 21 marca br.
Wolontariusze w trakcie koncertu charytatywnego 21 marca br.
None
None

Przykładem mogą być np. kluby honorowych dawców krwi, stowarzyszenia sportowe, inicjatywy ekologiczne i pomocowe. Postanowiliśmy wykorzystać ten ogromny potencjał, połączyć te działania i ułatwić zarządzanie nimi. Skoordynowanie działań wolontariatu jest rzeczą bardzo istotną” — mówi Bogusław Godlewski, koordynator wolontariatu. KGHM wspomaga ich inicjatywy od strony zarządzania, poprzez powołanie koordynatora wolontariatu KGHM, i Rady Programowej, wspiera angażując do współpracy partnerów z obszaru funkcjonowania koncernu; zarówno firmy partnerskie, jak i organizacje pozarządowe, wspomaga także finansowo najlepsze inicjatywy. KGHM promuje także i rozpowszechnia najlepsze projekty w wolontariacie wśród mieszkańców i samorządów Zagłębia Miedziowego. Drużyna Szpiku jest jednym z najpopularniejszych projektów w ramach akcji „Miedziane Serce”, ale sam program jest podzielony na wiele aktywności. Przykładem innych działań jest choćby wielkie sprzątanie Jeziora Kunickiego. Akwen ten, ze względu na doskonały dojazd i malownicze położenie stał się jednym z celów wycieczek letnich i weekendowych w regionie. Korzystają z niego nie tylko wędkarze, ale również żeglarze. Oznacza to niestety zwiększoną ilość odpadów. 12 kwietnia br. wolontariusze z KGHM wspólnie z Polskim Związkiem Wędkarskim w Legnicy i Kołem Wędkarskim SUM przy Hucie Miedzi Legnica posprzątają jezioro i jego brzegi. W zaplanowanej na cały dzień akcji uczestniczyć będą także płetwonurkowie, a wolontariuszy wspomogą profesjonaliści z sekcji nurkowej Górniczego Pogotowia Ratunkowego. Podobna akcja miała miejsce w Szklarach Górnych, gdzie 8 marca br. wolontariusze przeprowadzili sprzątanie szklarni. Przeprowadzona przez kilkunastu wolontariuszy akcja przebiegła sprawnie dzięki wielkiej pomocy ZG Lubin. W ramach programu „Miedziane Serce” zorganizowano także akcję „Zamień ciucha na uśmiech malucha”. Ma odbywać się dwa razy do roku, wiosną i jesienią we wszystkich oddziałach KGHM, obejmuje zbiórki odzieży używanej, która jest następnie sprzedawana lub przekazywana potrzebującym. Już pierwsza jednodniowa zbiórka przyniosła dwie tony odzieży. Podobnemu celowi służy akcja zbierania makulatury i nakrętek w oddziałach i spółkach KGHM. Pieniądze z tej zbiórki przekazywane są Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu dla dzieci niepełnosprawnych w Szklarach Górnych. Pomoc tego typu placówkom jest stałym elementem działań wolontariatu Miedziane Serce KGHM. 21 marca br. w lubińskim Centrum Kultury Muza odbył się koncert, z którego dochód przekazano na rzecz Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Jaszkotlu. Inicjatorem koncertu byli pracownicy KGHM. Wystąpili m.in. górniczy chór męski z ZG Lubin, schola „Apostolskie Nutki” oraz młodzież z Centrum Edukacyjno- –Muzycznego „ZG Muzyk”. Gwiazdą wieczoru była Ania Wyszkoni. Udział w koncercie mogli wziąć nabywcy przynajmniej 1 cegiełki charytatywnej w cenie 10 zł.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wspomaganie niepełnosprawnych dzieci to także cel „słodkich akcji”, w czasie których pracownicy i pracownice KGHM przygotowują wypieki sprzedawane na specjalnych kiermaszach. Dochód z nich przekazywany jest na leczenie i procedury rehabilitacyjne. W działaniach wolontariatu KGHM istotną rolę odgrywają wewnętrzne media spółki, jak sieć intranetowa, dwutygodnik „Miedziak”, czy telewizja firmowa KGHM TV. Przekazują one informacje o nowych inicjatywach wolontariatu i ich rozwoju. KGHM jest firmą, która promuje odpowiedzialne społecznie zarządzanie. Działalność spółki w zakresie CSR doceniono jeszcze w 2011 roku, kiedy to nagrodzono ją w konkursie Lidera Filantropii organizowanym przez Forum Darczyńców. KGHM otrzymała także Nagrodę Specjalną za „Konsekwentne Zaangażowanie w Konkurs i Rozwijanie Filantropii Korporacyjnej w Polsce”. Firma jest notowana na liście Respect Indeks — na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Indeks ocenia wdrażanie zasad i standardów odpowiedzialnego zarządzania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MM

Polecane