DEC: jest krótka lista inwestorów
Największą zaletą prywatyzowanego przedsiębiorstwa jest udział w rynku
DLA KONSORCJUM: Niewykluczone, że pakiet akcji DEC, kierowanego przez Stefana Garusa, obejmie konsorcjum. fot. ARC
Nafta Polska wybrała w tym tygodniu skład tzw. krótkiej listy firm zainteresowanych udziałem w prywatyzacji Dyrekcji Eksploatacji Cystern. Oferty wstępne złożyło siedem firm.
W tym tygodniu Nafta Polska skompletowała krótką listę chętnych do zakupu akcji w Dyrekcji Eksploatacji Cystern. Wstępne oferty złożyło sześć firm zagranicznych i jedna polska. Są to: amerykański Wisconsin Central Transportation (specjalizujący się w przewozach kolejowych), Cargo Central Europe (amerykańsko-brytyjsko-francuska spółka powołana specjalnie do udziału w prywatyzacji DEC), szwajcarska Ermewa (zajmująca się dzierżawą taboru i od niedawna należąca do francuskich kolei SNCF) oraz amerykańska WCTX, niemieckie VTG i austriacka ĚEWA. Jedyną polską firmą jest Chem Trans Logistic, specjalizujący się w spedycji, głównie koleją, chemikaliów.
Prawdopodobnie już skompletowano listę firm, które zostały dopuszczone do dalszych negocjacji. Z siódemki, która 6 marca złożyła wstępne oferty, Nafta Polska wybrała 4 kandydatów.
— Prywatyzacja DEC powinna zakończyć się do połowy roku. Do dalszych negocjacji zostało wybranych 4 oferentów — mówi Janusz Kwiatkowski z Nafty Polskiej.
Gra o rynek
Potencjalny inwestor będzie mógł nabyć od 70 do 100 proc. akcji spółki (rząd rozważa możliwość doinwestowania pakietem 30 proc. akcji DEC Rafinerii Gdańskiej). Nieźle radzący sobie DEC w 1999 roku przyniósł 22 mln zł zysku przy obrotach ponad 310 mln zł. Jego udział w rynku przewozów ropopochodnych wynosi ponad 95 proc. Dla zagranicznych kandydatów DEC ma jeszcze jeden poważny atut. Firma od dwóch lat ma koncesję na wykonywanie przewozów kolejowych. Poza PKP i DEC może je wykonywać jedynie kilka podmiotów. Jedną z nich jest znajdujący się w gronie kandydatów do ręki DEC — Chem Trans Logistic.
— Chodzi nam o stworzenie grupy polskich przedsiębiorstw, mogącej stanowić skuteczną konkurencję dla firm zagranicznych — deklaruje Jarosław Pawluk, prezes Chem Trans Logistic.
Słowo o pieniądzach
Potencjalni kandydaci do objęcia akcji w DEC nie chcą mówić, skąd wezmą pieniądze na zakup tych akcji. Jedynie Diana Kiebdój, reprezentująca Cargo Central Europe, stwierdza, że wyłożą je czterej udziałowcy spółki.