Co roku angażujemy się w tysiące sportowych projektów, ale umowa z Polską Ligą Siatkówki (PLS) jest dla nas pierwszą tego typu w Polsce. To jednak zdecydowanie nie koniec — mówił w październiku PB Nils Swolkień, prezes Decathlonu Polska. Po kilku miesiącach zapowiedzi się zmaterializowały.
Wspólne cele
Decathlon został jednym z głównych partnerów Tour de Pologne (TdP), największego wyścigu kolarskiego w naszej części Europy. Wieloletnia umowa zakłada, poza wsparciem finansowym, wspólną promocję kolarstwa w kraju oraz lokalną aktywizację Polaków na trasie wyścigu, który w tym roku odbędzie się między 12 a 18 sierpnia.
— Decathlon rozwinął własną ofertę rowerową po tym, gdy Peugeot odmówił mu sprzedaży swoich produktów. Dziś produkuje i sprzedaje w Europie około 3 mln rowerów i jest pod tym względem liderem. W Polsce sprzedajemy ich rocznie 180-190 tys., a produkujemy wraz z partnerem około 300 tys. Zaczynaliśmy od podstawowego asortymentu zgodnie z naszą misją upowszechniania sportu, a dziś oferujemy też własną markę premium Van Rysel. Wierzymy, że współpraca z TdP umożliwi nam równoległy rozwój oferty masowej i profesjonalnej — mówi Nils Swolkień.
— Prawie 10 milionów Polaków jeździ na rowerze, a w organizowanych przez nas wydarzeniach dla amatorów startują setki, a nawet tysiące uczestników. Cieszę się, że w sieci kojarzonej z produktami sportowymi dla każdego będzie można kupić również specjalistyczny sprzęt dla zawodowców. Nie ma zawodowego sportu bez młodzieży z pasją, a w celu jej zaszczepienia musimy zaprezentować im wyścigi na najwyższym poziomie — dodaje Czesław Lang, dyrektor Tour de Pologne.
Polski biznes a sponsoring kolarstwa
Legenda polskiego kolarstwa, m.in. wicemistrz olimpijski z Moskwy w 1980 r., obserwuje w Polsce coraz większe zainteresowanie sponsoringiem kolarstwa, czego dowodem jest umowa z Decathlonem. W przypadku TdP kluczową rolę odgrywają spółki z udziałem skarbu państwa, zwłaszcza Orlen.
— Zaczynamy jednak odczuwać większą chęć do sponsoringu także wśród polskich firm prywatnych. W tym gronie są Drutex, grupa Arche czy zondacrypto będąca od tego roku także oficjalnym sponsorem Juventusu Turyn. Inwestując w TdP, zyskują ekspozycję w ponad 100 krajach na świecie — pięć godzin dziennie w telewizji przez tydzień. To naprawdę duży potencjał promowania wizerunku — mówi Czesław Lang.
Kolejne umowy na horyzoncie
Przychody Decathlonu w Polsce rosną w dwucyfrowym tempie i przekraczają już 2,5 mld zł. Na sponsoring sportu w naszym kraju przeznacza miliony złotych. W 2023 r. uznał Polskę za jedno z pięciu strategicznych państw, co wiąże się m.in. z większym budżetem na promocję.
— W naszym przypadku to już dziesiątki milionów złotych rocznie. Możemy więcej wydać na reklamę w mediach, akcje promocyjne czy budowę świadomości marki Decathlon jako brandu sportowego poprzez sponsoring sportu. Znaczącą część budżetu przeznaczamy na tę ostatnią kategorię. Chcemy przestać kojarzyć się wyłącznie jako hipermarkety sportowe z dobrą obsługą i ofertą dla każdego, ale zacząć także z profesjonalnym sportem. W tym pomaga nam partnerstwo z PLS, a teraz także z TdP, czyli topowymi organizacjami sportowymi w swojej kategorii nie tylko w Polsce, ale w całym regionie — wyjaśnia Nils Swolkień.
Budżet reklamowy jest ustalany jako procent od obrotu. W tym roku Decathlon Polska zwiększa sprzedaż o kilkanaście procent r/r, a jego prezes jest przekonany o możliwości jeszcze szybszego wzrostu.
— W związku z tym mamy przestrzeń finansową do zawarcia kolejnych tak dużych umów sportowych, organizacyjną także. Stawiamy jednak na jakość, a nie liczbę partnerów. Jesteśmy w trakcie ustalania szczegółów współpracy z kolejnymi. Nasz rozwój w sponsoringu jest zgodny ze strategią grupy. Decathlon jest mocno zaangażowany w kolarstwo z marką Van Rysel oraz w sporty zespołowe z brandem Kipsta, stąd nasza współpraca z TdP i PLS. Myślimy jeszcze o wejściu w sponsoring i profesjonalnej ofercie m.in. w piłce nożnej, fitnessie, bieganiu oraz outdoorze, np. wspinaczce górskiej — podsumowuje Nils Swolkień.

Wiele marek promuje się przy okazji Tour de Pologne, czyli najważniejszego wydarzenia kolarskiego w Polsce: Lotto, Orlen i Tauron. To jednak jedyny projekt kolarski w naszym kraju przyciągający istotne zainteresowane sponsorów. W efekcie kolarstwo wypadło z zestawienia top 10 dyscyplin pod względem wartości zawartych kontraktów sponsoringowych w 2023 r., które corocznie prezentujemy w raporcie „Rynek sponsoringu sportowego”. Dzieje się to mimo sukcesów polskich kolarek i kolarzy w ostatnich latach.
Decathlon na pewno należy do marek, których aktywność sponsoringowa w ostatnich kilkunastu miesiącach przyciąga uwagę rynku sportowego oraz innych marketerów. Potwierdzeniem tego faktu było przyznanie mu nagrody Sport Business Award za debiut sponsoringowy roku 2023 za kooperację z Polską Ligą Siatkówki — kapitułę tworzą przedstawiciele kluczowych właścicieli praw sponsoringowych oraz najważniejszych marek sponsorów dla polskiego rynku.